Parklaev "HIOMA" -- 290-18.02.04

Uudised ja kommentaarid Eesti uute postmarkide kohta: kujundus, taustainfo postmargil kujutatu kohta, erimid ...
Post Reply
elmo
Administraator
Posts: 4299
Joined: 08.08.2004 13:44

Parklaev "HIOMA" -- 290-18.02.04

Post by elmo »

Image

Nominaal: 8.00
Ilmumiskuupäev: 18.02.2004
Trükk: ofset
Kujundaja: Riho Luuse
Perforatsioon: 13 3/4 : 14
Poogen: 5 x 2
Trükiarv: 340 000
Trükikoda: AS Vaba Maa
http://www.vabamaa.ee/

Parklaev “HIOMA” – 150 aastat purjetamisest ümber Kap Hoorni/ 290-18.02.04
http://pood.post.ee/?id=1595&product_id=9&c_tpl=1019
The bark Hioma, 150th anniversary of sailing around Cape Horn/ 290-18.02.04
http://pood.post.ee/index.php?id=1946&prod_id=9

Kap Hoorn on Lõuna-Ameerika kõige lõunapoolsem neem, mis asub Tulemaa saarestikku kuuluval Hoorni saarel. Ägeda murdlainetuse, kiirete hoovuste, tugevate edelatormide ning halva nähtavuse tõttu oli purjetamine ümber 150 meetri kõrguse kaljuneeme ohtlik ja vaevaline. Teada olevatel andmetel purjetas Eesti laevadest esimesena ümber Kap Hoorni Atlandilt Vaiksesse ookeani 1854. aasta veebruaris parklaev “Hioma”, mis oli purjelaeva ajastul väga oluliseks sündmuseks. See näitas parimal moel, et Eestis ehitatud laevad ja siinsed meremehed olid võimelised ka kaugeteks merereisideks. Parklaev “Hioma” ehitati 1848. aastal Suursadamas Hiiumaal G. H. E. von Ungern-Sternbergi tellimusel. Laev sõitis taanlastest kapteni ja tüürimehe juhtimisel ning 15-20 mehelise hiidlastest meeskonnaga kaugsõidus kaubakontori “Clayhills” ajalepinguga. Esimese teadaoleva Eesti laevana purjetati 1854. aastal ümber Kap Hoorni Peruusse ja naasti sealt väetiselaadungiga.

Cap Horn is the southernmost tip of South America, a promontory of the Horn Island in the Tierra del Fuego Archipelago. A fierce chop, fast currents, strong southwesterly storms and poor visibility made sailing round the 150-meter-high rock dangerous and slow. The bark Hioma became the first known Estonian ship to have sailed round Cape Horn from the Atlantic into the Pacific in February 1854. In the age of sailing ships, this was a very important feat and clearly showed that ships built in Estonia and the men sailing on them were capable of distant voyages. The Hioma was commissioned by G H E von Ungern-Sternberg and she was built at Suursadam on the Estonian island of Hiiumaa in 1848. The ship, on a long-term lease to Clayhill’s trade office, was the first known Estonian ship that sailed round Cape Horn to Peru and returned with a cargo of fertilizer.

Esimese päeva eriümbrik (FDC), hind 16 kr
http://pood.post.ee/?id=3549&product_id=339&c_tpl=1019
Image
FDC - Price: 16.00
http://www.post.ee/index.php?id=3553&prod_id=339

HIOMA reisi 150 aastapäeva puhul kasutas Eesti Post 18.02.2004 eritemplit ka Kärdlas.
18.02 "Hioma" sünnisaar - Hiiumaa, Kärdlas
http://pood.post.ee/?id=1702&product_id=239&c_tpl=1019
18.02 Hiiumaa, the island where the Hioma was launched
http://pood.post.ee/index.php?id=2322&prod_id=239

17. veebruar 2004. a. 1:42
[filateelia:430] HIOMA artikkel Hiiu Lehele
Kirjutan juba mitme aasta kestel kohalikus ajalehes HIIU LEHT kõigist ilmuvatest Eesti postmarkidest ja tervikasjadest ning vahel ka eritemplitest. Kui vähegi võimalik, siis üritan esile tuua uudisväljaande seoseid Hiiumaaga. Homne uudismark on aga nii tihedalt Hiiumaaga seotud, et sobib ehk listiski avaldamiseks.

Kui ma Hiiu Kogujate Seltsi eelmise vahetuskohtumise ajal ühele huvikaaslasele, "Hioma" reisil osalenute nimekirja näitasin ning küsisin, kas selles sisalduv sama perekonnanimega mees on tema sugulane, siis kuulsin, et ta oli mu vestluskaaslase isa vanaisa ... ja Hiiumaal tuttavaid perekonnanimesid on ses nimekirjas veel õige mitmeid ...
===================

Postmark Hiiu laevaehitajate ja meremeeste tunnustuseks

Eesti Post laseb homme käibele uue postmargi tähistamaks 150 aasta möödumist parklaev "Hioma" reisist üle ekvaatari ja ümber Kap Hoorni neeme Vaikse ookeani Peruu rannikule. Et tegemist oli Suursadamas ehitatud laevaga ja enamuse meeskonnast moodustasid hiidlased, siis kasutatakse homme Kärdla postkontoris eritemplit: "Hioma" sünnisaar -- Hiiumaa.

Suursadam ilmus rahvusvahelistele merekaartidele aastast 1570. 16. - 19. sajandil oli Suursadam Läänemere ulatuses tähtsaks laevaehituskeskuseks. Just siin valmis sakslasest ehitusmeistri Weilbachi jooniste järgi, taanlasest laevaehitaja Kaiagersovi juhatusel ja kohalike puuseppade töö tulemusena Eesti tolle aja suurim ning väidetavalt ilusaim parklaev "Hioma". 16. märtsil 1848. a. vette lastud laeva pikkus oli 38,4, laius 9,75 ja süvis 3,96 meetrit ning kandevõime 424 tonni. Laev ehitati parun Heinrich Georg Eduard von Ungern-Sternbergile, kes andis selle prahtida firmale "Thomas Clayyhills & Son". Nimetatud lepingupartneri teenistuses tegi "Hioma" ka selle kauge reisi, millega end Eesti meresõidu ajalukku jäädvustas.
Tallinnast lahkuti 1853. aasta 23. mail kapten Peter Boyseni ja taanlasest tüürimehe Jens Hanseni juhatuse all. Ülejäänud meeskond koosnes hiidlastest: Nigolas Lutz, Nigolas Reggi, Johan Keskulla, Peter Pargo, Jurry Tomingas, Johan Tross, Michel Pallora, Jurry Tür, Andres Oban, Carl Karjama, Jurry Tülp, Peter Mey, Madis Recha, Peter Lepisto, Peter Apri, Prido Varres, Peter Luup ja Gustaw Kaewas. Peruu rannikule jõuti 1854. aasta veebruari algul, viis kuud pärast Inglismaalt lahkumist. Tagasiteele asuti väärtusliku guaano (linnusõnnik, mida põlluväetisena tarvitati) lastiga juunis. Tõenäoliselt septembriks jõuti tagisiteel üle ookeani Valencia sadamasse. Seal tabas osa meeskonnaliikmeid koolera ja edasi sai sõita pärast meeste paranemist uuel aastal. Nii jõuti pikalt reisilt koju alles 1855. aasta kevadeks. Reisilt ei naasnud kolm meest: Nigolas Lutz suri Lõuna-Ameerika läänerannikul, Peter Pargo saatus on teadmata, kuid tagasiteel tema nime musterrollis enam polnud ning Valencias ei paranenud koolerast Peter Luup. Vahepeal tehti lühemaid reise Inglismaa ja Vahemere sadamate vahel. 1856. aasta sügisel siirduti söelastiga teisele Peruu reisile ning jõuti peaaegu aasta hiljem guaanolastiga tagasi. Sama aasta detsembris Inglismaalt alanud reis Tallinna lõppes tormisel Läänemerel madalikule sõitmisega. Laev hukkus Riguldi lähedal, kuid meeskonnal õnnestus pääseda.
Niisugune oli lühidalt parklaev "Hioma" lugu, mis näitab veenvalt milleks siinsetes randades ehitatud laevad ja siinsed meremehed 150 aasta eest võimelised olid.
Juubelipostmargi keskseks motiiviks on kunstnik Riho Luuse valinud laeva rooliratta ning taustaks maakaardi, millele on märgitud 150 aasta taguse reisi marsruut. Mark maksab 8 krooni ning trükikojas Vaba Maa on neid trükitud 340 000 tk 10.margiste väikepoognatena. Esimese päeva eriümbrikul on lisaks reisiteekonda kujutavale kaardile ka "Hioma" pilt ning Tallinna Peapostkontoris kasutatava eritempli kujundus on inspireeritud laevakompassist.
Kärdlas kasutava eritempli ja selle juurde käiva postkaardi nr 47 kujundas Lembit Lõhmus. Templil on Eesti kontuurkaaril esile tõstetud Hiiumaad. Postkaardi motiiviks on parklaeva "Hioma" kujutav Jakob Peterseni akvarell 1848. aastast, mis on hoiul Eesti Meremuuseumis.
Loo kirjutamisel olen kasutanud Urmas Dreseni artiklit "Esimesed eestlastest kap hoornerid" (Eesti Laevanduse Aastaraamat 1999) ja Vello Kaskori raamatut "Hiiumaa ringteed".

Elmo Viigipuu
17. veebruar 2004. a. 18:18
[filateelia:443] Hioma kohta
Tere,

saatsin selle info ajakirjandusele.
Ants Kaasik

Kolmapäeval tuleb käibele mark hiidlaste merereisi aastapäeva meenutuseks

Kolmapäeval, 18. veebruaril laseb Eesti Post käibele 8kroonise margi, millega märgitakse 150 aasta möödumist ajast, mil purjelaev “Hioma” purjetas ümber Ameerika mandri lõunapoolse tipu – Kap Hoorni neeme. Laev ise valmis krahv Ungern-Sternbergi tellimusel Suursadamas Hiiumaal ning selle meeskond koosnes hiidlastest. Taanlasest kapteni juhtimisel toimunud reis Peruusse, mille käigus ümber Kap Hoorni seilati, on teadaolevalt esimene Eesti purjelaeva reis ümber tollases mõistes väga ohtliku ja kauge neeme.

Riho Luuse kujundatud margil on kujutatud “Hioma” teekonda ja laeva rooliratast. Esimese päeva ümbrikul on laeva meretee ning fragment laeva kujutavast J. Peterseni akvarellist. Esimese päeva tempel on kasutusel Tallinna Postimaja margipoes.

Samal puhul on Lembit Lõhmus kujundanud Eesti Posti logoga postkaardi, mille põhimotiiviks on “Hiomad” kujutav akvarell. Kärdlas on 18. veebruaril kasutusel eritempel kirjaga “Hioma” sünnisaar – Hiiumaa.
17. veebruar 2004. a. 22:57
[filateelia:449] Hiiumaa uudiseid
Parklaev HIOMA Kap Hoorni reisi 150 aastapäeva mark ning eritempel on ajendanud rea üritusi, millest järgnevalt väikese vahekokkuvõtte teen.

Alates 16. veebruarist võib kohalikult veebilehelt http://www.hiiumaa.ee lugeda:
150 aastat Hioma purjetamisest ümber Kap Hoorni
http://www.hiiumaa.ee/index.php?idc=1041121100024291000

Täna, 17.02 panime Kärdla postimaja näitustendidele
http://www.hot.ee/hks/postimaja.htm
teemakohase postkaardieksponaadi "Purjelaevu läbi aastatuhandete" Jaan Otsasoni kogust.

Homme 18.02 ootame Hiiumaale külla Eesti Postmargi esindajaid, teeme külaskäigu parklaev HIOMA ehitamise paika Suursadamas. Tänapäeval toimetab seal firma DAGOmar
http://www.dagomar.ee/
laevaremonditöökoda.
http://www.dagomar.ee/laev.htm
Suursadama ajalugu meenutab sajandite vanune väärikas sadamaait ning ajalootuba, millest võib edaspidi kohalik meremuuseum kujuneda.

Algusega kell 17 toimub Kärdlas Tuuru majas
http://www.tuuru.edu.ee/
loeng teemal "Hiiumaa ja filateelia", mille kuulajateks on teretulnud kõik huvilised.
Ettevõtmine saab teoks Hiiumaa Reisijuhtide Seltsi ja Hiiu Kogujate Seltsi
http://www.hot.ee/hks/
hea koostöö tulemusena.

Pärast loengut jätkub õhtu Hiiu Kogujate Seltsi ja Eesti Postmargi esindajate mõttevahetusega Hotell Sõnajala külalistemajas.
http://www.hiiumaa.ee/sonajala/
aktuaalsetel ja vastastikku huvi pakkuvatel teemadel.

Elmo Viigipuu
okasrebane
Posts: 869
Joined: 05.08.2011 23:55

Re: Parklaev "HIOMA" -- 290-18.02.04

Post by okasrebane »

290 poogen + märgistus

http://www.eegallery.eu
Attachments
EP_290_1.jpg
EP_290_1.jpg (89.35 KiB) Viewed 6123 times
290.jpg
290.jpg (18.74 KiB) Viewed 6123 times
okasrebane
Posts: 869
Joined: 05.08.2011 23:55

Re: Parklaev "HIOMA" -- 290-18.02.04

Post by okasrebane »

Selle teema esimesel marki tutvustaval pildil on sõna ATLANDI (A) ees sinine täpp. Enda poognatelt seda ei leidnud. Tegemist võib olla poogna alumise parema nurgaga kuna margi alumises ja paremas ääres on valget värvi. Kontrollige ja andke teada kui leiate. Tegemist võib olla ka skänneri lisandiga.

www.aagallery.eu
elmo
Administraator
Posts: 4299
Joined: 08.08.2004 13:44

Re: Parklaev "HIOMA" -- 290-18.02.04

Post by elmo »

okasrebane wrote:Selle teema esimesel marki tutvustaval pildil on sõna ATLANDI (A) ees sinine täpp. Enda poognatelt seda ei leidnud. Tegemist võib olla poogna alumise parema nurgaga kuna margi alumises ja paremas ääres on valget värvi. Kontrollige ja andke teada kui leiate. Tegemist võib olla ka skänneri lisandiga.
See pilt pärineb Eesti Posti veebilt
http://pood.post.ee/?id=1595&product_id=9&c_tpl=1019

Aga kaashuvilised võiksid omi marke selle täpi osas kontrollida küll ja leidudest siin teada anda ...
elmo
Administraator
Posts: 4299
Joined: 08.08.2004 13:44

Re: Parklaev "HIOMA" -- 290-18.02.04

Post by elmo »

Alates 06.02.2015 hakkas ajalehes Hiiu Leht
http://www.hiiuleht.ee/
ilmuma Andres Pisa järjejutt:
Parklaev Hioma lugu
16. märts 1848 - 28. november 1857 (vkj)
Post Reply

Return to “Eesti uued postmargid alates 1991. aastast”