Elmar
Ojaste
HOBU-POSTIJAAMAD
JA ÜHENDUSED SUURE-JAANI
KIHELKONNAS
XIX & XX
SAJANDIL
Riigi Teataja nr. 63/1921 veergudel saab 13.
november
1918 riikliku kinnituse kui Eesti Posti ametlik sünnipäev.
Ajalooannaalide kinnitusel on see kuupäev ka postitöö tegelik algus.
Järgnevat kirjatükki võib vaadelda kui
lisa või järge minu kodulooainelisele
artiklile „Kodukandi postiajalugu-filateelia
– Suure-Jaani“, mis ilmus aastaraamatus
„Eesti Filatelist“ nr. 41, Saku, 2009.
Hobu-postijaamad on huvitav ja oluline lõik Eesti
posti ajaloos. Neist
on kirjutatud mitmeid raamatuid ja artikleid. Nimetaksin siinjuures
olulisemad:
Eerik Selli „Postijaamad
riigi
ja reisija teenistuses“, „Valgus“, Tallinn, 1976.
Kalvi Aluve „Maakõrtsid ja hobupostijaamad
Eestis“, „Valgus“,
Tallinn,
1976.
Vambola Hurt „Eesti
eelfilatelistlikud ja
filatelistlikud eelkäijad“, I–VI
„Eesti Filatelist“ nr. 16-17 --1975
kuni
nr. 26 – 1980, Göteborg.
Elmar Ojaste,
„Hobupostijaamad Eestis 1710-1915 ja nende postitemplid“, „Eesti Filatelist“
nr. 27- 1981, Göteborg.
Eerik Selli põhjalik töö annab hea ülevaate
hobu-postijaamade tekkest,
nende koosseisust ja korraldustest ajavahemikus 1712 – 1915, seega
ajal, millal
need allusid rüütelkondadele. Kalvi Aluve raamat toob olulise
ehitusajaloolise
ülevaate hobu-postijaamadest. Vambola
Hurda väga põhjalikud artiklid omakorda valgustavad
hobu-postijaamade aega filatelistlikust
aspektist. Elmar
Ojaste
artiklist leiab teadaolevad postijaamad – arvult
168 – ja postitraktid – arvult 41.
I
OSA – VENE TSAARIRIIK 1870 – 1917
Käesolevas
artiklis puudutatud postijaamad kuuluvad hobu-postijaamade
kujunemise teise etappi, mis sai alguse umbes 1870
ja kulmineerus raudteede võrgu rajamisega
ning olid edaspidi
koos raudteega posti-
ja reisijate transpordi selgrooks.
XIX sajandi keskpaiku kujunes välja nn kihelkonna
post, See lähtus
kreisipostkontorist ja saadeti lahtiselt kihelkonda jaotamiseks
mõisatesse/valdadesse. Tehniliselt kujutas see endast kergposti, mis
liikus
ühehobusesõidukiga. Algas ärkamisaeg, mis tõi kaasa postimahu, eriti
ajakirjanduse osas, hüppelise kasvamise.
Kihelkonnapost laialivedamisel ühes suures kotis mõisast mõisasse ja
vallast
valda, läks pahatihti saadetisi kaduma ja puudus täielikult posti
saladus.
1885. aastal antud postikorralduse toimel pani kreisipostkontor iga
mõisa ja
valla posti väiksemasse ja lukustatavasse ning pitseeritatavasse
taskusse.
Taskute võtmed asusid postkontoris ja valdades/mõisates. Teadaolevail
andmeil
rakendati seda moodust esimest korda 1886. aastal Viljandi
kreisipostkontorist
Suure-Jaani kihelkonda mineva posti puhul.
Riigiposti vedamisel
jagati post
kahte tüüpi: Kerge post kuni 10 puuda, ainult
postipoiss ühehobuse
sõidukiga. Raske post kuni 20 puuda kaks hobust.
Iga järgneva 20 puuda
kohta üks hobune juurde. Saatjaks postipoiss ja üks postiametnik.
Rüütelkonna posti lõpp tuli Eestimaa Maapäeva
nõudest, et kõik
Rüütelkonna rahad, tegevus ja kinnisvarad tulid anda üle neile.
Rüütelkonna
eestseisus volitas 23. augustil 1917 (vkj) seda tegema komiteel
Rüütelkonna
peamehe Eduard von Dellingshauseni (1863-1939) eesistumisel. („Sakala“
nr, 99 –
30. august 1917)

Postijaamade
võrk aastal 1915. Eerik Selli
raamatust „Postijaamad riigi ja rahva
teenistuses“ Tallinn, 1976
1 = Suure-Jaani (Lõhavere)
Hobu-postijaamad
XIX sajandil. Lõige Viljandi (Fellin) kreisi kaardist ca 1890
1 = Suure-Jaani (Lõhavere); 2 = Võhma (Pahajänese); 3 = Põltsamaa; 4 =
Parika; 5 = Viljandi
Lõige Viljandi
kreisi kaardist 1798
Der
Atlas von Livland des
Ludwig August Graf Mellin, Lüneburg, 1972
1- Suure-Jaani
(Lõhavere)
Gross
St. Johannis – (Lehowa)
Велико Юганнисъ – (Легова)
Asukoht: Lõhavere mõisas, 1 km
kirde suunas Suure-Jaani kirikukülast. Nimekuju:
saksa keeles Lehowa; vene keeles Легова.
Esimest korda mainitud 1224
(Castrum
Leole). Kuulus siis Viljandi lossile ja läänistati 1652 Rootsi kroonu
poolt
krahv Jakob de la Gardiele. Viimaseks
omanikuks enne riigistamist oli parun
Alfred Alex. von Stryk, kes ise elas Suure-Kõpu mõisas.
Lõhavere mõis
(Foto u. 1990) Portaal Eesti mõisad
(www.mois.ee/vilj/lohavere) 
Avatud: Kergpost
ühehobuserakendiga alustas tegutsemist ca
1850. 1892. aastal kui Pärnu –
Tori trakti pikendati üle Vana-Vändra – Suure-Jaani Viljandini ning
teises
harus üle Võhma Põltsamaale. Lõhaverre oli paigutatud
kuus hobust ja hobu-postijaama korraldajana
(1909) on nimetatud Ants Martinsoni. Talveti kasutati talveteed, mis
kulges Tõramaa
kaudu Torri, kuhu siis paigutati Lõhaverest osa hobuseid.
Postikavaleriks oli
Lõhavere mõisa valitseja von Sievers.
Ann Riisenberg
(Väime talust)
jutustab 1926 ( www.mardu.ee ):
Tõramaa kõrts. Kõrtsis
oli siis
ka hobusepostijaam. Saksad, kes Pärnu-Viljandi vahet sõitsid, nurasid,
et liiga
pikk tee on, kui vahel jaama ei ole. Siis lasi härra *) jaama asutada,
kus 1
aasta Lõhavere ja teine aasta Tori hobused olid. *)
”Härra” on siinkohal mõeldud
Alfred Alexander von
Stryk, kes oli toona
nii Lõhavere kui Suure-Kõpu mõisa
omanik. Tõravere kõrtsi kohal asub tänapäeval Soomaa rahvuspargi
külastuskeskus.
Suletud: 1917. aasta suvel
revolutsioonisündmuste
tõttu.

Nii võis näha välja talvine postipoiss Lõhavere –
Tõramaa – Tori vahel XIX saj. Voldemar Luhti (1922-2004) puuskulptuur.
Foto raamatust: „Hobuse
tuhat tööd“. Kirjastus Oomen, Tallinn, 2008
Hobu-postijaamades kasutati talveti kindlasti
saane, aga eriline talitee on teada ainult Suure-Jaani (Lõhavere) ja
Tori hobu-postijaamade vahel. Vahejaam ja kõrts oli paigutatud Tõramaa
külla, mis asus Pärnu jõgikonnas Halliste, Lemmjõe ja
Sillavalla (rahvasuus ka Raudna või Kõpu) jõe vahel. Külast voolab läbi
Tipu ja Öördi raba lähedalt alguse saav Tõramaa oja, mis suubub
Lemmjõkke. Tõramaad ümbritsevad rabad: Öördi, Kuresoo, Valgeraba, Riisa
ja Kikerpera raba, küla üht külge hõlmab Halliste puisniit. See oli
vana ajalooline talitee, mida kasutas juba XV ja XVI sajandil Liivi
Ordu teravilja väljaveoks. Rootsi kuninga valitsemise ajal
viidi seda teed kaudu Pärnu nii teravilja, Tartu linakiude, Kõpu
puusütt kui ka muud. Tagasiteel oli koormaks tavaliselt sool, raud.
käiad ja/või muud.
Pärnu ja Viljandi maakonna vaheline piir jagas küla
kaheks. Pärnumaa piiridesse jäävat osa kutsuti Kõrtsi Tõramaaks kuna
siin asus omal ajal taliteid teenindav kõrts. Ja selle
Viljandimaale jäävat osa aga Piiri Tõramaaks Ilmselt lähima naaberküla
- Tõramaa ja Tipu vahele jääva Piiriküla järgi.
Tõramaa kõrtsi hooned aitas 1882. aastal ehitada
Suure-Kõpu mõis. Kõrtsmikuks sai Jaan Naaris koos abikaasa ja poeg
Peetri ning tütre Annaga. Kõrts paiknes teede
ristumiskohas ning hooajaliselt külastajaid jätkus.
Siinkirjutajal on ka teatav – kaudne -
seos selle taliteega, kuna minu isa Jaan Bachmann
(1868-1928), kes äritses XIX sajandi lõpus ja XX sajandi esimesel
veerandil Suure-Jaanis metsamaterjaliga ja saatis selle talitee kaudu
titse (kavanduste tugipuid) Pärnu eksportimiseks Inglismaale
ja küttepuid müügiks.
2 - Võhma –
(Pahajänese)
Wöchma – (Pahhajennes)
Вехма – (Πаххаяннес)
Asukoht: Pahajänese kõrtsis Kabala
mõisa maa-alal, 5 km
Võhma asulast lõunas.
Nimekuju:
saksa keeles:
Wöchma (Pahhajennes); vene keeles: Вехма (Паххаяннес). Esimest korda
mainitud
1583 (Wechma).
Avati:
Kirjaposti
veoks kihelkondadesse XIX sajandi keskel. Reisijate veoks 1892.
Nimi Pahajänese oli laialt levinud rahvasuus, kuna
kõrtsi sildil oli
kujutatud jänes, kes käpaga lööb õllekannu. Arvata võib, et
tuletuslikult
tähendab nime esimene osa: paha– (nim
pahk) – seega:
puukoor, park,
krobeline nahk
Postijaamapidaja kohta leiab andmeid ühest Navesti
kogukonna kohtu
protokollist 5. detsembril 1870. Seal esineb Pahajänese kõrtsimees ja
postjaamapidaja Karl Tombach, (samas dokumendis esinevad ka nimekujud:
Dombach,
Dombart, Thombach), kelle postipoiss Karl Usar oli kohtu ees kuna ta
purjus
peaga oli Võivakul
(Wäiwako) hobused ära
vahetanud ja sealselt kõrtsmikult Siim Siimbergilt
„7
rubla obbuse peale paneku raha lainanud ja perast veel 40 kopiko eest
liiko
võtnu“.
Kohus otsustas, et Karl Tombach tasub Siim Siimbergile selle summa ja
peab oma
postipoisi Karl Usari palgast selle kinni. (EAA.932.1.1339) Vanad
kohtutoimikud
on pea ainsad dokumendid, mis maarahva toonasest elu-olust lähemalt
jutustavad. XIX
saj. lõpust on postijaamapidajana teada
„Juks“ Masing, kellega hirmutati lapsi.
Suleti:
1917. aasta
suvel revolutsioonisündmuste tõttu

Pahajänese kõrtsi varemed. Kevad, 2010. Foto: Tõnu Kukk
3 -
Põltsamaa – Oberpahlen – Оберпаленъ
Asukoht Vana-Põltsamaa mõisa (Schloss-Oberpahlen)
maaalal – praegune
aadress Lossi 15, Põltsamaa.
Nimekuju saksa keeles: Oberpahlen; vene keeles:
Обераленъ ja Πолчев.
Esimest korda mainitud 1234 (Overpahlen).

Põltsamaa
hobu-postijaam, Lossi 15, tänapäeval. Taamal sepapada. Foto: Põltsamaa
Muuseum, 2010
Esimesed
teadaolevad postitõllad
läbisid Põltsamaa aastal 1854 kui 10. märtsil 1848 avatud Tallinn –
Paide
postitrakt pikendati 1854 Tartuni. Naabriteks said Paju (Pajo) 16
versta
Põltsamaale (Oberpahlen) ja sealt 15½ versta Aidule (Aido). Selle
ühenduse iga
aga ei olnud pikk, sest juba 1. jaanuarist 1857 muudeti see liin nii,
et enam
ei läbitud Põltsamaad. Väljapääsuks rajasid ümbruskonna
elanikud eraviisilise ühenduse Kaave (Kawa)
mõisast Mõisamaa (Moisama) postijaama.
Korralise
hobupostiühenduse sai
Põltsamaa alles aastal 1889, mil avati
Viljandi-Parika-Põltsamaa-Jõgeva-Mustvee
trakt. Suure tõenäolisusega asus
hobu-postijaam Vana-Põltsamaa mõisa
(lossi) maaalal, tänapäeva Lossi tänav 15.
Postijaamapidajaks
märgib (Adolf
Richters, Baltische Verkehrs- und Adressbücher Band I – Livland, Riga
1909): Frau Wieckberg. Expeditor H. Eichhorn.
Huvitav
on siinjuures märkida, et sama aadressraamat annab Jõgeva (Laisholm)
hobupostijaama pidajaks: Karl Wieckberg
(12 Pferde). Seega näib olevat olnud suurem
perekonnaettevõte.
Põltsamaa
Muuseumis talletatud
mälestuskildude abil saab nimeliselt manada esile vähemalt kaks toonast
postipoissi: Jaan Sutt (* 1884) ja Juhan Stepper.
Kaupmees
Karl Friedrich
Leihberg oli
Põltsamaal isiksus kellest
ei saa minna mööda – seda ka mitte
postiajaloos
ega hobu-postijaamade juures. Tema ja toonase kolleegiumsekretäri ning
alevivanema
G. Naritza eestvõitlemisel avati 1882 Põltsamaal (Pärnu maanteel)
postkontor ja
suure tõenäolisusega oli eelpool mainitud Frau
Wieckberg tema tütar.
Aga
temal on kindel
koht Eesti kultuuriloos kui esimese
Eesti lipu riidetarnija. Tema kauplusest Põltsamaal ostis märtsis 1884 nimelt sealse
kihelkonnakooli käsitöö
õpetajanna Emilie Rosalie Beermann (1860-1896),
kes 1895 abiellus Sürgavere mõisa valitseja Jaan Lillakuga, kolm
tükki siidiriiet – sinist, musta ja valget.
Jõeäärses kihelkonnakooli
majas, kus asus ka õpetaja Emilie tuba, õmbles ta neist kooli
õmblusmasinal
lipu, millest sai Eesti Üliõpilaste Seltsi esimene lipp ja kui selline
õnnistati
4. juunil 1884 (ukj) Otepää kirikus. (Heiki Raudla, Lipu
õmbleja puhkab Viljandi Vanal kalmistul, „Sakala“
2004-07-16.)

Eesti Maanteemuuseum, Varbuse,
http://muuseum.mnt.ee Postitõld XIX sajandi keskpaiku
(Rekonstruktsioon)
Nii võis näha välja postitõld,
mis aastal
1854 läbis Põltsamaa teel Tallinnast Tartu
4 -
Parika – Parik – Парик
Asukoht: Parika kõrtsis. Uue-Võidu (hiljem
Soosaare) vallas, Viljandi –
Põltsamaa postimaantee ääres, 25 km.
Viljandist kirdes.
Nimekuju: saksa keeles: Parik; vene keeles: Πарик.
Avati:
Kirjaposti
veoks kihelkondadesse XIX sajandi keskpaiku. Reisijate veoks 1889
seoses
Viljandi – Põltsamaa – Jõgeva trakti avamisega. Postijaama kavaleriks
oli
Soosaare rüütlimõisa omanik Herbert von Sivers. v. Sievers oli
tunnustatud
sooparandaja ja maareformi käigus sai ta Soosaare mõisasüdame ja 60 ha
maad.
Suleti:
1917. aasta
suvel revolutsiooni sündmuste tõttu.
Viljandi Maakonnanõukogu otsustas oma koosolekul 8.
septembril 1919
Parika hobu-postijaama taastada. Seda otsust ei viidud aga kunagi ellu,
vaid
Kalle karjamõisa maad otsustati jagada
Vabadussõja veteranidele.
Kirjas siinkirjutajate (Kolga-Jaani, 11. märts
2010) kirjutab Asta
Väljaots (* 1925 Kivisild): „Minu isa,
Mihkel Kivisild oli ka Vabadussõjas. Ta teenis sideroodus. Peale sõja
lõppemist
anti noortele sõjast osavõtnutele mõisatest maad. Minu isa kandideeris
ka
maatahtjate nimekirjas. Ta tahtis maad Kalle karjamõisast. Kalle
karjamõisa
maad algasid kohe peale Parika raba Põltsamaa poole. Sealt eraldati 7
asuniku
kohta, milledest üks koht oli hoonestatud nimelt oli see Parika kõrts.
Tekkis
probleem, kellele eraldada erapooletult hoonestatud krunt. Otsustas
valla
komisjon ühiselt maasaajatega seitse kohta loosi teel välja jagada.
Loosimine
toimus kohapeal ja loosiõnn tabas Mihkel Kivisilda. Õnn oli tema poolt
ja
Mihkel sai „Kõrtsi“ hooned ja maa omale. Maa oli tasuta, hoonete eest
tuli aga
maksta, see oli pikaajaline.“
„Kõrtsi“ talu –
endine Parika kõrts ca 1930
5 -
Viljandi - Fellin
- Феллинъ
XVIII sajandil ei läbinud Viljandi kreisi ükski
postimaantee. 1786.
aasta veebruarist on
teada, et siis
toimus kirjade vedu Kuigatsi postijaamast Viljandisse mida korraldas
apteeker
Johann Joachim Schoeler (* ? - 1793) Postipunkt asus tema apteegis, Suur Turg 1 (Der
Groβe Markt), tänapäeval
Johan Laidoneri plats 10 - Viljandi Muuseum. Andmed: August Mikk
(1907-1980),
kunagine Viljandi Muuseumi direktor.
Nimekuju saksa keeles: Fellin; vene keeles:
Феллинъ. Esimest korda mainitud
linnana 1283 (Velyn).

Viljandi. Suur Turg 1. Tänapäeval Viljandi Muuseum,
Kindral Laidonäri plats 10.
Foto umbes 1900. Viljandi Muuseumi fotokogu
Avati: 1799. aastal
nõudis Eesti- ja Liivimaa kindralkuberner Ludwig von Nagell postitee avamist Viljandist
Kuigatsisse. See
sündis veel samal aastal. 1885 avati Kärstna
vahejaam. Viljandi
– Mõisaküla
postitee avati 1850 vahejaamaga Õisus, kuhu Raadi kõrtsi rajati
hobu-postijaam.
Toonase hobu-postijaama asukoht Viljandis ei ole kahjuks teada. 1892
pikendati
Pärnu trakti Torist Vana-Vändra ja Suure-Jaani kaudu Viljandini.
Viljandi –
Parika – Põltsamaa ühendus avati 1889.
Viljandi postijaamaks sai praeguse spordihoone
(Vaksali tänav 4) kohal
asunud „Klinke“ postijaam. Selle postijaama rajas ja avas 1. detsembril
1859
sakslane
Friedrich-Wilhelm Klinke, endine Abja paruni
Friedrich Adolph von
Stackelbergi toapoiss, kes sai maa ja hooned pulmakingiks parunilt.
XIX sajandil oli Klinke postijaam mõisnike kooskäimiskoht, kus
mõnikord ka suuri
summasid maha mängiti. Maja alumisel korrusel töötas trahter,
ülakorrusel olid
uhked numbritoad. Mängiti
piljardit ja
kaarte. Hea toon ei lubanud mänguhasardis maha pudenenud rahatähti üles
korjata, see jäi ruumi teenijatele. Klinkel oli ka hästikorrastatud aed
ja aiamaja,
kus suvisel ajal peenemaid napse nauditi.
Kui 1892. aastal külastas Viljandit suurvürst Vladimir Aleksandrovits,
valmistas just Klinke kõrge külalise auks road. Kahesajale külastajale
Kaevumäel korraldatud pikniku tarvis kaetud laud oli lookas roogade
rohkuse ja
mitmekesisuse tõttu. Klinke aed oli XX sajandi algul Viljandis ka
suvekontsertide korraldamise paik.
1903.
aastast töötas Klinke aiamajas ministeeriumikool. Postijaamal oli siis
24
hobust, hotell, resturaan ja
kõik
postijaama juurde kuuluvad hooned. 1893 suri F.W. Klinke ja pärandas
võlgades
oleva postijaama oma abikaasa Ludwiga Klinkele. 1909 kui peeti
postijaama 50
aasta juubelit andis Ludwiga jaama üle väimehele Lucie Varesele (ka
Varres)
võlgadeta. (Viljandi
Linna
kodulehekülg; www.viljandi.ee)
Sulgemine:
„Klinke“
postijaam oli eraettevõte ja ei kuulunud rüütelkonna alluvusse ning
seda ei
suletud ka 1917. aasta suvel revolutsiooniolude tõttu. Selle pidajaks
kuni 1918 oli
Luicie Vares (ka Varres). Veel oktoobris
1917 kuulutas ta ajalehes: „Klinke
postijaam otsib postipoissa“ („Sakala nr. 116 – 19. oktoober
1917).

„Klinke“ postijaam Viljandis. Postkaart saadetud 1907-05-31. Viljandi
Muuseumi fotokogu
II
OSA
-- EESTI VABARIIK
1919 – 1937
Juba Vabadussõja ajal asus Jaan Tõnissoni I
Valitsus (1919-11-18--1920-07-30)
korraldama posti- ja reisijate vedu. Need asetas Valitsus
Siseministeeriumi
järelvalve all olevate kohalike maakonnavalitsuste ülesannete hulka.
Näib, et
kavatseti matkida varem toimunut süsteemi, kusjuures endised
rüütelkondade
kohustused asetati maakonnavalitsustele. Hobu-postijaamade tegelikuks
rekonstrueerimise algatajaks sai selle
valitsuse Siseminister Aleksander Hellat (1881-1943).

Aleksander Hellat (1881-1943)
Hobu-postijaamade algataja |

Tõnis Kalbus (1880-1942)
Hobu-postijaamade lõpetaja |
Legaalse aluse hobu-postijaamadele
andis
Postijaamade seadus, mille Riigikogu võttis vastu 8.aprillil 1922
(Avaldatud
Riigi Teatajas nr. 50 – 1922). Lisa nr. 1. Selle seaduse alusel
väljastas
Siseministeerium määrused postijaamade pidamise kohta. (Avaldatud Riigi Teatajas nr. 129-130
- 1922). Lisa nr.
2.
Viljandi Maakonnanõukogu arutas seda asja juba oma koosolekul 7. ja 8.
septembril 1919 ja
otsustas hobu-postijaamade ülalpidamiseks kasutada maad: Viljandis
Viiratsi
valla Tomuski
karjamõisast; Võhmas
Navesti mõisast; Parikal endist Parika kõrtsi ja Põltsamaal Vana
Põltsamaa mõisa
maad. („Sakala“, Viljandi nr. 99 – 17. sept. 1919). Navesti ja
Põltsamaa
hobu-postijaamad avati 31. märtsil 1921, Viljandi
8. mail 1922, Suure-Jaani 1. mail 1923 ja
Vastemõisa 15. juunil 1923. Maanõukogu koosolekul 27. ja 28. märtsil
1923 oli
kõne all hobu-postijaama asutamine Kaansoos. See jäi ainult kavatsuseks
(„Sakala“, Viljandi nr.32 -
30. märts
1923). Avamisajad, hobuse arv ja kaugused teistest hobu-postijaamadest
ja
raudteejaamadest avaldati Riigi Teatajas nr. 90-91 - 30. juunil 1924.
See tabel
on tervena faksiimiles lisatud käesolevale artiklile. Lisa nr. 3. Näib,
et
Maakonnavalitsusel oli kavas „lüüa kaks kärbest ühe hoobiga“:
korraldada
postivedu ja reisijate liiklus. Peagi selgus, et olukord võrreldes
varasema on
tublisti muutunud. Posti maht on tunduvalt suurenenud ja reisimise
vajadus
kasvanud. Reisimise osas oli tulnud kasutusele uusi võimalusi nagu
raudteed,
bussiliiklus ja autod. Ka postivedu ostus Postivalitsusele liiga
kalliks ja ka
ebakindlaks hobu-postijaamade abil. Neist muredest kirjutab Viljandi
maakonnavalitsuse administratiivosakonna juhataja Andres (ka Aleks.)
Loorits
(1869-1941) oma artiklis „Postijaamad ja
postiwedu Wiljandimaal“ (Sakala nr. 15 – 1925-02-07) „ei jatku
maad postijaamadele.
Üle pooled kavatsetud postijaamadest avamata. Puudused postijaamade
tegevuses.
Postivedu sündigu posti sissetulekute arvel“. Näis, et
postijaamatöö oli
nende pidajaile tihti kõrvaltöö maaharimise kõrval. Esines palju
lohakust,
isegi kuritarvidust ja kokkulepetest ei peetud kinni. Pole seepärast
vaja
imestada, et ajalehtedes ilmuvad kriitilised sõnavõtud. „Hobuipostijaamad
Wiljandimaal kaovad“ „Viimasel ajal täidavad
postijaamad pääasjalikult postiveo kohustusi“. (Sakala,
Viljandi nr. 97 – 15.
august 1929). Postivalitsuse negatiivne seisukoht hobu-postijaamade
osas ei
lasknud end kaua oodata.

Sakala,
Viljandi nr. 104 1929-08-31
Ka reisijate veo osas ennustatakse suuri muudatusi.
Teedeministeerium
on asunud korraldama ajakohast bussiliinide võrku. „20
autobuseliini maarahvale“ Teedeministeeriumi
poolt väljatöötatud kava
kohaselt saaks Mulgimaa 20 bussiliini. Nende seas on kavatsetud ka
liinid:
Viljandi – Vastemõisa - Suure-Jaani - Kaansoo-Vana-Vändra; Võhma -
Pilistvere -
Põltsamaa. Teedeministeerium soovib, et maavalitsus kasutaks võimalusi
liinide
käimapanakuks juba 1. aprillil 1932. (Sakala, Viljandi nr. 11 – 30.
jaanuar
1932). Teadaolevalt oli maavalitsusel suuri raskusi selle soovi
täitmisel.
Suuri raskusi valmistasid kevadised teeolud ja vajalike liinipidajate
leidmine.
Surmaotsus hobu-postijaamadele oli aga sellega
kuulutatud ja neid asuti
likvideerima. See oli valus protsess, kuna paljudel postijaamapidajatel
oli 12-aasta
leping. Hobupostijaamad surevad välja
kirjutab (Sakala, Viljandi nr. 51
-
30. aprill 1929). Artiklist nähtub et August Rei valitsuse
(1928-12-04—1929-07-09)
sise-ja kohtuminister Tõnis Kalbus (1880-1942) on keelanud
maakonnavalitsustel
hobu-postijaamade lepinguid pikendada pikemaks ajaks kui üks aasta, et
mitte
takistada hobu-postijaamade likvideerimist.
Mis ajal ja miks üksikud hobu-postijaamad vaatluse
all olevas
piirkonnas suleti on püütud esitada iga hobu-postijaama kohta käivas
lõigus.
Lisa
1


Lisa
2 Määrused
postijaamade
pidamise
kohta
Avaldatud Riigi Teatajas nr 129-130 1922-10-23



Hilisemad
tariifide muudatused:
Riigi
Teataja
1 hobune
2 hobust
3 hobust
1925-02-01
Nr. 13-14 -
1925
18 mk/km
27 mk/km
36
mk/km
1931-12-01
Nr. 91 – 1931
12 senti/km
18 senti/km
24 senti/km
Lisa
3
Avaldatud
Riigi Teatajas nr. 90-91 1924
Mis ajal ja miks üksikud hobu-postijaamad vaatluse
all olevas
piirkonnas suleti on püütud esitada iga hobu-postijaama kohta käivas
lõigus.

Hobu-postijaamad
XX sajandil. Lõige Eesti maanteede kaardist 1938.
6 = Suure-Jaani (Enge); 7 = Navesti; 8 = Vastemõisa; 9 = Põltsamaa; 10
= Viljandi
6 -
Suure-Jaani (Enge) 1923
– 1934
Asukoht
Enge (ka Ängi)
mõisas Suure-Jaani alevist 2 km
edela suunas. Nimekuju saksa keeles Enge, vene keeles Энге. Esimest
korda
mainitud 1584
(Angicula).
Mõni
sõna
Suure-Jaani kirikukülast-alevist-linnast:
Asula
tekkis muistse Valula
küla kohale, mida mainitakse juba 1428. a.
17. sajandil hakati asulat kiriku
kaitsepühaku Johannese järgi nimetama Suure-Jaaniks (Gross Sankt
Johannis), et
eristada teda Kolga-Jaanist (Väike-Jaani, Klein Sankt Johannis). Siit
sai nime
ka keskaegne kirikukihelkond. 1688. a.
asutati Suure-Jaani köstrikool, 1825. a.
kihelkonnakool. 1853. a. tuli kooli
juhatajaks Joosep Kapp (1833-1894), kes töötas sellel kohal kogu oma
elu. 1862.
a. loodi meeskoor (40
liiget) ja 1871.
a.
pasunakoor. 1882. a.
avati apteek. Suure-Jaani kujunes rahvusliku liikumise ja kultuurielu
keskuseks
tänu Joosep Kapi energilisele tegevusele. Aastatel 1925 kuni 1941
töötas siin
legendaarne koolimees Paul Kondas (1900-1985).
Alev
1922. Linn 1938.
Suure-Jaani vallasisene linn 2006.
Avatud: 1.
mail 1923 (Riigi Teataja nr. 90-91 – 1924)
Suletud:
1.
mail 1934 (Riigi
Teataja Lisa nr. 37 –
1934)
Postijaama pidaja selle avamisel: Jaan Kurrik
(1853-1934)

Jaan Kurrik (1853-1934) keskel heleda kaabuga. Foto aastast 1914 - ERM
Fotokogu 718:28
... Kuna „Ilmatari“
seltsile
oli hädasti seltsimaja vaja – eelmised kooskäimise kohad põlesid maha –
siis
koostas Enge mõisa eesti soost mõisnik Jaan Kurrik „Ilmatari“ seltsile
uue
seltsimaja ehitamise plaani ning ehitas maja valmis omal rahal ja
riisikol
Esimene seltsi koosolek peeti vastses majas 17 oktoobril. Ja maja
õnnistati
pidulikult sisse 7. novembril 1904. Suure-Jaani
valla ajaleht
„Leole“ nr. 11 (56) november 2004.
Suure-Jaani
– Enge - elu-olu

„Viljandi
Uudised“ nr. 31 – 24. aprillil 1929
Enge
mõisa „häärberist“ ei ole
tänapäeval nähtavaid jälgi. Endisest mõisaansambelist on säilinud
ainult
magasiait ja tall.

Enge mõisa tall – postihobuste kodu 1923 – 1934 – tänapäeval Foto: Jaan
Nikker, 2010
7 -
Navesti (Võhma) 1921 – 1934
Asukoht Navesti mõisas Võhma alevikust 5 km
lõuna suunas. Nimekuju
saksa keeles Nawwast, vene keeles Навастъ.
Esimest korda mainitud 1599 (Nawosth). Eraldus
Pärsti mõisast 1622 ja
samal aastal kinkis Rootsi Kuningas Gustav II Adolf selle Gustav
Friedrich von
Engelhardtile. Viimane omanik enne riigistamist 1919 oli Barthold
Theodor
Hoyningen-Huene.
Avatud: 31. märtsil 1921 (Riigi
Teataja nr. 90-91 –
1924)
Suletud:
30.aprillil
1934 (Riigi Teataja nr. 106 –1933. Siseministri otsus 15.dets.1933)
Hobu-postijaama pidaja selle
avamisel: Peet Golding (* 1877-?)

Navesti mõis.
Postkaart 1910. Viljandimaa Muuseumi pildikogu
Navesti
hobu-postijaam ei olnud
ainukasutaja endise Navesti mõisa maadel ja hoonetes. Jagas hooneid ka
kuldijaamaga. (Sakala, Viljandi, nr. 92 – novembril
1930)
Viljandi ajaleht „Tee Kommunismile“ nr. 83 – 22.
juulil 1971 kirjutab:

8 -
Vastemõisa (1923—1934)
Asukoht endise Vastemõisa riigimõisa hoonetes,
Viljandist 12
km. loodes. Nimekuju:
saksa keeles: Wastemois; vene keeles: Вастмойзъ. Esimest korda mainitud
1559
(Nienhave).
Avatud: 15.
juunil 1923 (Riigi
Teataja nr. 90-91 – 1924)
Suletud: 30.
aprillil 1934
(Riigi Teataja 106 – 1933). Siseministri otsus 15.dets.1933)
Hobu-postijaamapidajaks selle avamisel valis
Viljandi maakonnavalitsus
kohaliku maaharija Jüri Loim’i. Nii kohalik rahvas kui ka Postivalitsus
ei
olnud Jüri Loimi tegevusega rahul, kes nii postiveo kui
ka postijaama majandamise juures toimus
lohakalt ja omakasupüüdlikult. 1929. aasta varakevadel selgus, et Jüri
Loim oli
võltsinud veksleid. Suurejooneline
weksliwõltsimine selgunud. Wastemõisa postijaama pidaja Jüri Loim
wõltsis weksleid
2.480 kr. wäärtuses. (Sakala,
Viljandi nr. 32 1929-03-14). Jüri Loim vabastati 1. märtsist 1929
postijaama
pidaja ametist ja Viljandi maavalitsus kuulutas välja võistluspakkumise
selle
koha täitmiseks. Võistluspakkumise võitis aastarendiga 750 krooni Hans
Roosa,
kes asus postijaamapidajaks 1. mail 1929. Vaatamata, et
leping tema sõlmiti 12. aastaks lõpetas
Siseminister selle juba 30. aprillil 1934.
Vastemõisa
mõisa
hoone (umbes 1995) Eesti mõisaportaali pildikogu 
Sakala, Viljandi
nr. 27 – 2. märtsil 1929
9 - Põltsamaa
(1921-1937)
Asukoht
Põltsamaa
alevis/linnas Lossi tänav 15. Nimekuju: saksa keeles Oberpahlen; vene
keeles
Оберпаленъ. Esimest korda mainitud 1234 vene kroonikas (Полчев).
Helle Kull (1927-1994) ajakirjanik ja koduloolane
kirjutab Põltsamaa
Muuseumi koduleheküljel;
http://www.hot.ee/poltsamaamuuseum/helle_
Jaama
tänavast, mis algab Lossi tänavalt ja kulgeb Kuningamäe poole, tuleks
eraldi rääkida.
Tänav, mis vahepeal
kandis J.Anveldi nime, sai Jaama nime sellest, et Lossi-Jaama
tänavate
nurgal asus Põltsamaa hobupostijaam. Põltsamaalased on juba eelmise
sajandi
lõpust alates unistanud raudteest, kuid kindlamad mõtted tekkisid
ehituse
suhtes alles Eesti Vabariigi ajal. Mõeldi rongiühendust kas Jõgeva või
Võhmaga.
Unistati sellest variandist, et Jaama tänava lõppu Kuningamäe serva
tuleks
raudteejaam ja näituseväljak. Unistati ka sellest, et rajatakse sild,
mis oleks
ühendanud kahte linnajagu tütarlastekooli ja Jaama tänava kohalt. Ajad
olid aga
rasked, raudtee ehitati vajalikumatesse kohtadesse ja Põltsamaa pidi
leppima
raudteejaama kaubakontoriga, mis hakkas tööle 16. mail 1933. aastal.
Kaupmeestele, piimaühingutele ja eraisikutele oli see kaubakontor väga
kasulik,
sest see kergendas kauba saamist ja saatmist.
Avatud: 31. märtsil 1921 (Riigi
Teataja nr. 90-91 –
1924)
Suletud: 31. augustil 1937 (Riigi
Teataja Lisa nr. 72
– 1937)

Põltsamaa hobu-postijaam, Lossi tänav 15, tänapäeval. Foto: Põltsamaa
Muuseum, 2010
Linda Sutt-Aavik
meenutab oma isa Jaan Sutti (*1884) jutustusi.
(Pärimuste kogu Põltsamaa Muuseumis).
Mäletan kaht postijaama
pidajat: Wiikberg (= Wieckberg tsaariajal) ja Bock. (EW ajal). Bock ei
olnud
Võisiku Bockiga seotud, oli osalenud Vabadussõjas Balti rügemendi
loomisega
Laidoneri alluvuses. Osales Põltsamaa kaitseliidus, elas postijaama
majas ja
kasutas postijaama Viljandi maantee äärseid põlde.
Siim Õismaa, Eesti Sõjamuuseumi teadur, e-mailis
autorile 16. juunil
2010:
26. novembril 1918.
sõlmiti
Eesti Ajutise Valitsuse (EAV) ja kohalike baltisaksa ühingute ja
rüütelkondade
esindajate vahel leping, mille kohaselt asuti baltisakslastest
moodustama
rahvuslikul alusel väeosa. EAV esindas pea- ja sõjaminister Konstantin
Päts,
baltisakslasi parun Georg Stackelberg ning advokaadid Max Bock ja Harry
Koch
(hilisem saksa rahvusminister ja Asutava Kogu liige). Koosolekul viibis
ka
Eestimaa rüütelkonna peamees Eduard von Dellingshausen.
On andmeid, et Põltsamaa Postijaama tegelik pidaja
selle avamisest 1921
kuni sulgemiseni 1937 oli Max Woldemar
Gustav Bock
(1885-1949). Ta
elas postijaama hoones ja kasutas
postijaama Viljandi maantee äärseid põlde. Bock oli tegev Kaitseliidus.
Ta oli
olnud Maapäeva, Asutava Kogu ja I ning II Riigikogu liige saksa
rahvusvähemuse
esindajana. Põltsamaa Hobu-postijaama haldas ta Paul Roosen’i (ka
Rosen), kes
oli Põltsamaa hobu-postijaama
lepinguline pidaja,
üldvolinikuna.
Põltsamaa hobu-postijaam kuulus Viljandi
Maakonnavalitsusele ja selle
kompleksis olid puust elumaja, ait, hobusetall, küün, kuur ja kivist
sepikoda.
Hobu-postijaamale oli eraldatud põllu- ja heinamaad endisest
Uue-Põltsamaa
mõisast – kokku 40 ha.
„Põltsamaa Teataja“ nr. 53 – 31. detsembril
1927
Hiljuti oli
põllutööministeeriumis kõne all ka Põltsamaa hobusepostijaama
likwideerimise
küsimus. Kuid silmaspidades, et Põltsamaale juurdepääsuks puudub
raudtee, peeti
tarwilikuks postijaama esialgu alles jätta. Ministeerium on nõus
sellega, et
postijaamapidajaga sõlmitakse wastaw maakasutamise leping veel 6
aastaks. („Sakala“
nr. 9 – 24. jaanuar 1933)
Viimane Põltsamaa hobu-postijaama rendileping
sõlmiti 29. aprillil 1933
Viljandi Maavalitsuse ja Paul Roseni vahel ja pidi kehtima kuni 30.
aprillini
1939. (ERA 3142-1-1234). Ometi suleti see hobu-postijaam 1. septembrist
1937.
Alus: Siseministri kt A. Tuulse otsus 12. augustil 1937. Aga juba 4.
märtsil
1937 andis jaamapidaja Paul Roseni üldvolinik Woldemar Bock Viljandi
Maavalitsuse esindajale E. Kongasle üle hobu-postijaama ruumid ja
varanduse ja
teatas, et ta on 2. märtsil s.a. kolinud välja hobu-postijaama
ruumidest
ja elab nüüd
Ratleffi majas Kuperjanovi
tänaval. Ruumid ja maaalad anti Viljandi Maavalitsuse otsuse kohaselt
(17.
aprill 1937, protokoll nr. 4 – XVIII) Põltsamaa jaoskonna
tervishoiuarsti,
Põltsamaa ühisgümnaasiumi ja Põltsamaa piirkonna teemeistri kasutusse.
Viljandi Maavalitsus toimetas oma esindajate kaudu
igasuvist Põltsamaa
hobu-postijaama revideerimist ja koostas vastavad protokollid. Need
protokollid
on tegelikult ainsad, mis toovad nimeliselt meie silmade ette
hobu-postijaama
tegelikud töötegijad: postipoisid, postihobused ja ka veokid.
Postipoistest leiame
protokollidest järgmised nimed: Jaan Sagar, Mihkel Tõnisson ja B.
Kraus.
Postihobustest on
nimeliselt leidnud märkimist: „Osman“, „Maruska“, „Conjak“, „Reksi“,
„Walli“,
„Ponni“, „Anton“, „Juku“ ja „Tipsi“.
Veokid, mis
pidid
olema hobupostijaama kasutuses: 2 ühehobuse ja 4 kahehobuse
sõiduvankrit, 2
ühehobuse ja 4 kahehobuse sõidusaani.
Põllu- ja heinamaad
oli postijaama kasutuses kokku 40 hektarit.
Kuni 28. veebruarini 1937 korraldas Põltsamaa
hobu-postijaam kiriposti
vedu Põltsamaa ja Pilistvere vahel kuus korda nädalas, mille eest
Postitalitus
maksis 35 kr kuus.

Max Woldemar Gustav Ed. Bock
* 16. aprill 1885 Tallinn, EE
† 29. aprill 1949 Reichholzried, DE
Põltsamaa
hobupostijaama asend 1937
1. Postijaama pidaja elukoht; 3. Hobustetall;
5. Sepikoda; 9. Postipoiste elamu.
|
 |
10
- Viljandi (1922-1931)
Viljandi
hobu-postijaam asus endises „Klinke“ postjaama hoonetes Vaksali tänav 4.
Maad hobu-postijaamale eraldati Viljandi vallas
asunud Tomuski
karjamõisast. Nimekuju: saksa keeles Fellin; vene keeles: Феллинъ.
Esimest
korda mainitud linnana 1283 (Velyn).
Avatud: 8. mail 1922 (Riigi
Teataja nr. 90-91 – 1924)
Suletud: 23. juunil 1931 (Riigi
Teataja nr. 55 – 1931)
„Klinke“ postijaama pidajaks 1919
oli
Lucie Vares
(ka Varres), kes oli seda ametit
pidanud ka tsaariaja lõpus. Lucie Vares oli avalikult ütelnud: „Praegune valitsus
on hullem kui punased. Aina röövib mind.“ Nende sõnade
eest mõistis kohus talle 3.000 marka trahvi. Lucie Vares põgenes
(„Sakala“ 31.
okt. 1919) Saksamaale ja postijaama pidamise võttis üle Jaan Vares, kes
ka siirdus
Saksamaale, kuid ilmselt tuli peagi
tagasi ja ostis von Stryki maja Jakobsoni tänaval („Sakala“, 24. mai 1925).
Viljandi Maakonna Valitsuse ja Hans Viidse vahel
sõlmiti 1. aprillil
1921 leping Viljandi hobusepostijaama pidamise kohta, mille § 1 oli
sõnastatud:
„Viljandi maakonnavalitsus annab
keskvalitsuse poolt tema korraldusele lubatud Viljandi hobusepostijaama
kõigi
selle päralt olevate hoonete ja maaga Hans Viidase’ele pidada ja
kasutada
järgmistel tingimistel:“ (ERA.2121.1.9920)
Näib, et Viljandi maakonnavalitsus ei tahtnud selle
lepingu pädevust hiljem
tunnustada kuna ta andis postijaamale Tomuski karjamõisas kuuluvad maad
välja
ühele teisele. Artiklist „Wiljandi maakonnawalitsus annab aru oma
tegewusest“ selgub, et Viljandi postijaamal on kaks
„pidajat“ üks harib
põldu ja teine peab postijaama. Artiklist „Wiljandi
postijaama asi Riigikohtus“ nähtub, et postijaama maad
Tomuskis olid
maavalitsuse poolt antud kellegi „hra Parik’u“ kasutada. („Sakala“, nr.
46 -17.
aprillil 1924). Postijaama pidaja ja maakonna valitsuse vahel tekkis
suuri lahkarvamusi,
mis tõid endaga
kaasa mitmeid
kohtuprotsesse Viljandi
maakonnavalitsuse ja Viidase vahel, milliste käigus kohus otsustas
Viidase
kasuks ja maakonnavalitsus pidi talle maksma
kahjutasu 300.000 marga suuruses („Sakala“,
14. november 1925). Selle
kahjutasu nõude tühistas Kohtupalat oma otsusega
10. detsembril 1934 ja Hans Viidase pärijad
(neli õde) pidid
tasuma kohtukulud.
(ERA.2121.1.9920). On ilmne, et Hans Viidas lahkus Viljandist kuna ta
1. mail
1929 asus pidama Olustvere vallas asuvat Jaaska vesiveskit.
Hobu-postijaama
pidajaks sai siis Karl Kull. Postijaam
kui ettevõte pankrotistus ja hobu-postijaam lõpetas tegevuse 23. juunil
1931. Viljandi
linna ehitusameti nõudel keelati elamine end. „Klinke“ postijaama
hoones ja
elanikud „tõsteti välja“ politsei abiga. („Sakala“ nr. 128 – 1.
november 1930).
Lõpp oli tulemas: „Kohtu- siseminister on
Viljandi Maavalitsusele annud loa Viljandi hobupostijaama maid
osaliselt edasi
rentida.“ „Postimees“ nr. 255 -
30.
oktoober 1932.) Hooned Vaksali tänav 4 lammutati 1935.
Hans
Viidasest teame, et ta
sündis 4. jaanuaril 1882 (vkj) Viljandi kihelkonnas Vana Tännassilmal. Enne I Maailmasõda oli ta
olnud Aimla mõisa
valitsejaks. (Baltische Verkehrs- und
Adressbücher. Livland, Riia,
1909). Elas
vallalisena ja temast on teada, et ta oli Viljandi Väike- ja
Sulgloomade
kasvatamise seltsi kassapidaja ja kasvatas ka ise parte ning hanesid.
Suri 14.
oktoobril 1931 ning maeti Viljandi maakoguduse kalmistule.

Viljandi hobu-postijaam-võõrastemaja Vaksali tänav 4.
Foto: J.Riet (umbes 1925). Viljandi Muuseumi fotokogu
Viljandi
hobu-postijaama maad Tomuski
karjamõisas, mille üle oli olnud palju piikidemurdmist ja
kohtuprotsesse said
lõpuks auväärse omaniku. Artiklist: Jaak Pihlak,
„Viljandi kihelkond ja Vabaduse Risti Vennad“, Viljandi
Muuseumi
Aastaraamat 2008, Viljandi, 2009 saame
teada:
KUKK
(sünd VARES, Vabadussõjas
RONK, Peeter),
Anna-Marie
Johani tütar.
1. Ratsaväe Polgu
reamees . VR II/3, nr 293/11.06.1920
Sündis 20. (vkj. 7.) detsembril
1901 Viljandimaa Paistu kihelkonna Pahuvere vallas (mis juba järgmisel
aastal
liideti Tuhalaane vallaga) käsitöölise peres. Abiellus 22. aprillil
1922
Viljandi Pauluse kirikus Hans Kukega. Perre sündis viis last: Magda
(1923),
Ilmar (1925–1950?), Vaike (1929), Hans (1932) ja Lembit (1940).
Õppis Aidu valla Tölli koolis ja
Viljandi Haridusseltsi Tütarlaste Gümnaasiumis, mille 5. klassist
siirdus
Vabadussõtta. Kuna naisi rindeteenistusse ei võetud, siis ajas enne
vastuvõtukomisjoni minekut oma pikad juuksed maha ja esines komisjoni
ees
mehena. Meheks maskeerituna, nimega Peeter Ronk, võeti jaanuaris 1919
vabatahtlikuna Eesti ratsaväkke. Teenis reamehena 1. Ratsapolgu
sidekomandos,
mille ridades osales koos polguga paljudes lahingutes Narva rindel,
Võrumaal ja
Põhja-Lätis. Lahkus sõjaväest omal soovil augustis 1919.
Vapper husaar Peeter Ronk sai
Vabariigi Valitsuselt lahingutes osutatud isikliku sõjalise vapruse
eest
Vabaduse Risti II liigi 3. järgu, 10 000 marka, tasuta maa normaaltalu
suuruses, Vabadussõja Mälestusmärgi ja Läti iseseisvuse 10. aastapäeva
mälestusmedali. Sai Vabaduse Risti kavalerina mais 1934 Viljandi valla
Tomuski
karjamõisast 19,6 ha
talukoha.
(Endise Viljandi hobu-postijaama
maad.)

Autor Elmar Ojaste (kuni 1935 Bachmann).
Sündinud
31. augustil 1920 Suure-Jaanis. Elukoht 1944. aastast Göteborg, Rootsi,
külaskäigul koduradadel juulis 2008. Foto: Jaan Nikker.
LÖÖN PATSI
JA
TÄNAN
Eelpool esitatud
kirjatükki võib vaadelda kui järge või lisa minu koduloolisele
artiklile „Kodukandi postiajalugu-filateelia
–
Suure-Jaani“, mis on avaldatud aastaraamatus Eesti
Filatelist nr 41, Saku,
2009. Palju inspiratsiooni ja abi on mulle osutanud suur enamus neid
häid sõpru, kes
aitasid mind eelmainitud artikli
koostamisel, ka selle kirjatüki juures.
Väsimatu innustaja on olnud
Kaljula Saare Viljandist ja tema tütar Reet, kes viisid mind kontakti
Vaike
Luhtiga Tääksist, Kalmer Mäeorgiga Tallinna Linnamuuseumist, Janis
Tobrelutsuga
EELK konsistooriumi arhivaariga ja Tatjana Sergejevaga Viljandi
postkontorist.
Jaan Nikker Suure-Jaanist
on jätkuvalt minu
fotograaf ja keeleline nõuandja.
Enn
Küng Tartu
Ülikoolist, Mari
Vallikivi ja Tõnu
Kukk Viljandi Kondase
Keskusest ning Siim Ôismaa Eesti
Sõjamuuseumist on aidanud mind otsinguil arhiivide labürintides. Helve
Schasmin, ERM - Postimuusemi teadur,
on
minu ülesandel tuhninud vanades Riigi Teataja
aastakäikudes ja sealt ammutanud olulisi
andmeid. Jaak Pihlak ja tema
abilised Viljandi Muuseumist; Rutt
Tänav, Põltsamaa
Muuseumi direktor, on
mulle andud palju olulist abi ja muretsenud koha peal vajalikke
kontakte. Sama
käib ka Rita Kesküla, Kolga-Jaani valla sekretäri kohta. Ta on esimene
ja seni
ainuke ametisik, kes
kiiresti ja
abivalmilt on reageerinud teabenõudele. Eesti Filatelisti toimetaja Mart Aru
Sakust on teinud
ingliskeelse tõlke ja näinud kurja vaeva artikli redigeerimisel. Lõpuks
tänan
oma arvutitehnilisi nõu-andjaid ja abilisi:
poega Aadu Ojastet Jörlandast ja pojatütart My
Ojastet Mölndalist.
Kindlasti olen saanud abi veel mitmelt sõbralt
ja huvikaaslaselt, kelle nime ma
siinkohal
pole nimetanud - kinnitan, et ma pole neid siiski unustanud.
Avaldatud:
Sakala Kalender 2011 lk 170-186, Põltsamaa 2010
<<< artiklite
nimekiri
|