Võrdsustamaks foorumi ja hobi.filateelia listi lugejate informeeritust kopeerin siia kahe minu poolt listi saadetud sõnumi tekstid:
[filateelia:1621] Uued postmargid: Norrby liitsihi tuletornid
Uued postmargid: Norrby littsihi tuletornid
Norrby liitsihi tuletornid/310-11.01.05
Nominaal: 4.40
Välja antud: 11.01.2005
Trükk: ofset
Kujundaja: Roman Matkiewicz
https://viki.filateelia.ee/index.php/Roman_Matkiewicz
Perforatsioon: 13 3/4 : 14
Poogen: 5 x 2
Trükiarv: 335 000
Trükikoda: AS Vaba Maa
https://viki.filateelia.ee/index.php/AS_Vaba_Maa
Norrby liitsihi tuletornid/ 311-11.01.05
Nominaal: 6.50
Välja antud: 11.01.2005
Trükk: ofset
Kujundaja: Roman Matkiewicz
https://viki.filateelia.ee/index.php/Roman_Matkiewicz
Perforatsioon: 13 3/4 :14
Poogen: 5 x 2
Trükiarv: 180 000
Trükikoda: AS Vaba Maa
https://viki.filateelia.ee/index.php/AS_Vaba_Maa
Norrby Leading Line Lighthouses/ 311-11.01.05
Vormsi saarel asuvad Norrby tuletornid määravad Eesti randade pikima liitsihi, mis ulatub Osmussaare ja Põõsaspea vahelisest väinast Ramsi sihituledeni Voosi kurgus - ligi 11,5 miili. Esimese maailmasõja aegu ehitatud puitsõrestik-tornid asendati 1935. aastal silindriliste raudbetoontornidega. Ülemine torn on 32 m kõrge, 8-tahulisel soklikorrusel on 3 m läbimõõduga ümmargune rõduga osa ja sellel 2 m läbimõõduga tuleruum. Alumine torn, mis on 24 m kõrge, asub ülemisest 952 m kaugusel Vormsi saare kirderannikul; 8-tahulisel soklikorrusel on 2 m läbimõõduga ümmargune rõdu ja tuleruumiga osa. Tornid on valged, ülemisel tornil on ülemine kolmandik punane. Alumisel tornil on lühiplinktuled, ülemisel aga varjutavad tuled. Liitsihi suunas valgustatavate valgete tulede nähtavus on 12 miili. Nimetus on tulnud Norrby küla järgi. 2005. aastal täitub 70 aastat Norrby tuletornide ehitamisest.
Norrby Leading Line Lighthouses
The Norrby lights on Vormsi Island have the longest leading line in Estonian coastal waters, extending from the strait between Osmussaar Island and Cape Põõsaspea to the Ramsi lights in Voosi Strait – a total of nearly 11.5 nautical miles. The wooden framework structures put up during World War I were replaced with slender cylindrical reinforced concrete towers in 1935. The base of both the towers is octagonal with the cylindrical tower reaching upwards from it. The rear tower is 32 and the front one 22 meters high, and both have a wider gallery running round the lantern at the top. The front light stands 952 metres away from the rear light on the northewestern shore of the island. The towers are white, but the upper part of the rear tower has its uppermost third painted red. The lights of both the towers flash white, the front light every 2 seconds and the rear one every 4 seconds. The visibility of the lights is 12 miles. The name derives from the nearby Norrby Village. 2005 marks 70 years since the construction of the Norrby lights.
Eelnev on kopeeritud Eesti Posti veebilt. Seal olevatelt piltidelt selgub, et tulemas on mõlema margi jaoks ühine esimese päeva eriümbrik ning üks ühine maksimumkaart (kahe margiga!) nr.45
https://pood.omniva.ee/et/maksimumkaard ... ornid.html
====================
Pühadeaegne ettevalmistus võimaldab mul eelnevale lisada ka pisut teemakohast teavet või viiteid selle leidmniseks internetis.
Veeteede Ameti veebi
http://www.vta.ee/atp/
navigatsioonimärgistuse andmekogu Norrby tuletornide tutvustused:
447 Norrby liitsihi alumine tuletorn
http://195.50.203.61:8010/TORNID?Lan=447
448 Norrby liitsihi ülemine tuletorn
http://195.50.203.61:8010/TORNID?Lan=448
Tuletornide asupaiga näitamiseks leidsin sobivaima kaardi
http://www.saared.ee/teejuht/kaardid/vormsi.jpg
Eesti Saarte Kogu teejuhi Vormsi veebilt
http://www.saared.ee/teejuht/saared/vormsi.html
Vormsi veeb
http://www.vormsi.ee/
Armas Luige juhatusel ehitati ja remonditi Eesti randades möödunud sajandil arvukalt tuletorne ning muid meremärke. Nende hulgas ka uudismarkidel kujutatud Norrby tuletornid. Seetõttu on igati asjakohane tutvustada järgnevalt mõnda lõiku Armas Luige raamatust EESTI TULETORNID (Tallinn, 1974).
Esmimese maailmasõja ajal käivitas Venemaa Lääne-Eestis ulatusliku ehitustegevuse. Armas Luige kirjutab: Seoses madalas Väinameres sadamate ehitamise ja pikkade kitsaste kanalite süvendamisega tuli ohutu laevaliikluse tagamiseks rida tuletorne ehitada peamiselt sihttulede paigutamiseks. Sõjaoludest tingituna tehti tuletornid enamikus puidust, alusmüürita, otse maapinnale. Kujult meenutasid nad neljatahulisi tüvipüramiide. Vundamenti asendas sellisel tornidel suurem kividega koormatud palkplatvorm. Seejuures olid nad küllaltki kõrged, ... Norrby ülemine sihttuli Vormsi saarel -- ligi 25 m. Aluse laius üle 8 m.
... Ei möödunud paarikümmet aastatki, kui sõjaaegsed puidust tornid ekspluateerimisohtlikuks muutusid ja nende uuendamiseks tuli midagi kardinaalset ette võtta.
Uute Norrby tuletornide ehitamist meenutab Armas Luige järgmiselt (lk 66-69) 1935. aastal ehitati Hiiumaal Emmastes alumine tuletorn ja Vormsi saarel kaks Norrby sihttuletorni, milledest ülemine on enne Suurt Isamaasõda ehitatuist suurim -- välisläbimõõt 3 ja ehituskõrgus 34 meetrit. Alumine Norrby tuletorn on 24 meetri kõrgune ja läbimõõt 2 meetrit. Kuna Emmaste alumine tuletorn püsitati veepiirile ja Norrby pinnasetingimused olid halvad, siis tuli neile kolmele tornile jällegi vaialused rammida.
...Kahe Norrby tuletorni maksumus oli 12 200 krooni.
Tuletornide ehitusel vedasid liiva ja kruusa ligi 20 Norrby küla elanikku, nende hulgas ka sel ajal üsna nooruke Oskar Friberg, kelle isatalus oli korteris pool ehitusbrigaadi. Järgmisel aastal oli Friberg tööl ka tuletornide ehitusel Viru rannikul. Suur oli rõõm, kui 1966. a. suvel tööülesannete täitmisel Norrby rannas esimesena Oskar Fribergi -- praegust Norrby tuletornide ülevaatajat -- kohtasin.
... Novembris lõpetasime Norrby tuletornide viimistluse ...
Sellega lõpetan Armas Luige meenutustega aastast 1935 ja tsiteerin üht hoopis värskemat uudist Veeteede Ameti veebilt:
Eesti staažikaim tuletornivaht lahkub ametist
http://www.vta.ee/atp/index.html?id=466
1. novembril 2002. a läheb pensionile tuletornivaht Oskar Friberg, kes alustas tööd 1947. aastal ning on töötanud Norrby tuletornis Vormsil 55 aastat.
Norrby tuletorn asub Vormsi saare kirderannikul. Tegemist on navigatsiooni seisukohalt olulise meremärgiga, mis tähistab Väinamerre suunduvat kirdesuunalist ohutut laevateed.
Eestis on praeguse seisuga ametis 25 tuletornivahti. Nende arv väheneb kiiresti, kuna meremärkidesse paigaldatav kaasaegne aparatuur ei vaja enam inimese pidevat järelevalvet.
===========
[filateelia:1630] Kahe margiga maksimumkaardid
Head huvikaaslased!
Uurisin äsja väheke maksimumkaartide teemat, seoses Eesti Posti uuendusliku tuletornimarkide maksimumkaardiga nr 45, kuhu kleebitud kaks postmarki.
FIP-i näitusejuhend maksimumkaartide hindamiseks
http://www.f-i-p.ch/regulation/pdf/Max-Srev.pdf
ütleb üheselt, et maksimumkaartide pildiküljel peab olema kleebitud AINULT ÜKS postmark (art.3.1: The postage stamp should be postally valid and affixed only on the view side of the picture postcard. ...)
Kui kellegi jaoks soome keel mõistetavam, siis ühingu Maximifilatelistit veebilt
Maksimifilatelian kokoelmien arvosteluohjeet
http://www.saunalahti.fi/~maxfil/arvos.htm
3.1. Postimerkki
Postimerkin täytyy olla moitteettomassa kunnossa. Kortin kuvapuolella tulee olla liimattuna vain yksi postimerkki...
Ma ei tea, miks Eesti Post niisuguse maksimumkaardi tegi, kuid kaaskogujaid tahaks küll hoiatada, et nad kahe margiga maksimumkaarte oma
näituseeksponaatidesse ei paneks.
Usutavasti on Tallinna Peapostkontoris saadaval ka puhtad kaardid ning kohapeal saavad huvilised ka korrektseid maksimumkaarte teha.
Muidugi on mul kahju, et Eesti Post taolise maksimumkaardi valmistamisega filateelias kehtivate reeglite sedavõrd kehva tundmist demostreerib.