Mis asi on MINU MARK? Arutelu.
Posted: 25.12.2015 13:05
Lisan siia enda kokkuvõtte Minu Margi olemusest ja mõtetest:
Olin üks osalejatest Hiiumaal (viewtopic.php?f=20&t=4586) kui arutati Minu Margi olemust. See on väljaanne, milles on mitmeid vastuolusid. Minu üks küsimustest oli: kas Eesti Post ei peaks kõikidest pakutavatest nominaalidest ka ise väljaande tegema (näide Saaremaa aluse puhul 0,45; 0,55; 1,00; 1,10; 1,20 ja 1,30) – leiti, et see tõstaks väljaannete arvu ja pole otstarbekas. Samas jääb/jäi õhku küsimus, miks üks nominaal on katalogiseeritud (seda just Saaremaa ja Hiiumaa-Kassari aluste puhul), kuid teised ei ole. Ja veel. Miks ei saa Minu Marki tellida tähtkirja tariifi-nominaaliga? Miks Eesti Post ei teinud ühtegi nn põhiväljaannet ületrükkidest? Miks ei ole Minu Mark ületrükkidel väljaandmisnumbrit? Neid ületrükke justkui nagu poleks olemas. Eesti Post on teinud ka teisi Minu Marke erinevate nominaalidega, miks nende nominaale pole katalogiseeritud? Kas Eesti Post peaks ise seda teenust kasutama, kas üllitada ise Minu Mark või jätta see turutooteks?
Peamine uudis filatelistidele oli see, et Minu Marki on menetlema hakatud kahe trükiga. Eesti Posti poolt väljaantud nn ametlik mark trükiti ofset trükis, ülejäänud laserprinttrükis. See, et trükitakse Minu Marke kahes erinevas trükis, oli minu jaoks üllatus. Tol korral ei osanudki midagi kosta. Kuid olen edasi mõtelnud. Kas see on otstarbekas? Kui nüüd mina, eraisikuna, soovin ka 50000 Minu Marki tellida, kas seda tehtaks ofsetis trükikojas või laserprinteri abil? Kes otsustab millist trükki kasutada viimase näite puhul? Kes otsustas, et ofseti asemel trükime osad laserprinteri vahendusel? Selliseid mõttekäike olen hiljem mõlgutanud. Vastama peaks neile ilmselt Eesti Post/Omniva.
Mina ise pole läbi aegade olnud Minu Margi fänn, kuid sellega kaasnevaid eri nominaale olen albumisse pannud küll. Olen pidanud nominaale oluliseks.
Hiljuti soovisin tellida esimest korda Minu Marki, seetõttu lugesin Minu Margi tingimusi ja sattusin jahmatava paneva avastuse otsa.
Alustame definitsioonist, tingimustest jne: Omniva (Eesti Post) kodulehel on välja toodud Minu Mark tellimustingimused:
2. Mõisted
Minu Mark – ASi Eesti Post poolt emiteeritud kupongiga postmark, mis on kliendi poolt individuaalselt kujundatav.
Klient – Minu Margi tellija.
Margi personaliseerimine – Kliendi poolt soovitud pildi Minu Margile lisamine.
Tellimiskeskkond – ASi Eesti Post veebipõhine tellimiskeskkond, milles on võimalik vormistada Minu Margi tellimust.
Poogen – A4 formaadis leht, millel on 20 personaliseeritud Minu Marki.
Värviseadistus – mis tahes kujul ja vormis Minu Margi värvikombinatsioon.
Reprodutseerimine – ühe või mitme ajutise või alalise koopia otsene või kaudne tegemine Minu Margist või selle osast mis tahes vormis või mis tahes viisil.
3. Tingimuste objekt ja sisu
3.1. Minu Mark on individuaalselt kujundatav kupongiga postmark. See koosneb võltsimiskindlast post¬margist ning trükiga kaetavast tühjast väljast. Trükiga kaetavale tühjale väljale kantakse kliendilt saadud digitaalselt edastatud pilt (edaspidi: Pilt).
4. Minu Margi tellimine ja tellimuse täitmine
4.7. Post kontrollib pärast tellimuse vastuvõtmist selle vastavust käesolevatele Tingimustele, sh kvaliteedile ning headele kommetele.
Filateelia.ee lehel on Elmo sisestanud Minu Margi alla järgneva teksti (tekst on võetud EP kodulehelt https://pood.post.ee/postmargid?id=1595 ... c_tpl=1019):
Minu Mark on isekujundatav postmark, mida igaühel on võimalus tellida veebiaadressil: pood.post.ee/minumark. 50 000 postmargi kujunduses on kasutatud suuruselt teise Eesti saare Hiiumaa motiivi, ülejäänud osa tiraažist personaliseeritakse vastavalt tellimustele. Niipalju kui on ideid, niipalju on ka Minu Margi kujundamise võimalusi. Eraklient saab oma põneva fotoga jagada rõõmu lapse sünnist, pulmadest, sünnipäevadest, jõuludest, reisielamustest jne. Ärikliendile on see hea võimalus tõsta kaubamärgi tuntust ning on stiilne lisand kirjadele, kutsetele või kingitustele.
Kõik Minu Margi väljaannete sissejuhatav tekst algab nii: Minu Mark on isekujundatav postmark, mida....., 50000 postmargi kujunduses on kasutatud Hiiumaa-Kassari motiivi.....
Arutleme mõistet: nagu lugesite, on Minu Mark AS Eesti Post poolt emiteeritud kupongiga postmark, mis on kliendi poolt individuaalselt kujundatav. Igaühel on seda üldjuhul võimalus tellida veebiaadressilt.
Tahan nüüd ütelda, et need Saaremaa ja Hiiumaa-Kassari (ka varasemad Minu Margid) on klient Eesti Posti poolt tellitud Minu Margid ning need ei kuulu (ei tohiks kuuluda!) põhiväljaannete nimistusse. Lihtsalt Saaremaa ja Hiiumaa-Kassari (Tallinn, ülikool, Narva) pildiga margi tellijaks on Eesti Post, mille on ta individuaalselt kujundanud. Eesti Post on ju ka teisi Minu Marke tellinud (ka teiste nominaalidega) ja need ei ole kataloogis sees ega oma eraldi numeratsiooni. Mis sellest, et nominaali ja pilditrükk on teise menetlusega peale kantud. Kui üks osa on Eesti Post nn põhiväljaanne, siis miks ei ole teised Eesti Post poolt tellitud Minu Margid põhiasjad ja kataloogis/kodulehel välja toodud?
Eesti Post on küll enda kujundatud Minu Marki turustanud ja teinud selle kättesaadavaks, kuid see jääb siiski Minu Margiks, mitte ei saa põhiväljaandeks. Eraisikud üldjuhul enda poolt tellitud Minu Marki ei müü ja kui müüvadki, siis pole neil sellist müügivõrgustikku nagu seda on Eesti Postil. Kas on võimalik nt minu enda poolt kujundatud Minu Marki turustada läbi Eesti Posti müügivõrgu? Eesti Post ise lahterdub ärikliendi mõiste alla ja enda poolt kujundatud Minu Margiga tõstab Eesti Post kaubamärgi tuntust ja propageerib Minu Margi olemust – see on OK.
Tekib küsimus, kas Eesti Posti tellimust tuleb eelistada (tädi Maali tellimus on vähemolulisem)? Kuid, miks on EP tellimus kataloogis kui põhiväljaanne, kuid tädi Maali oma ei ole? Võrdne kohtlemine kõigiga – nii peaks olema? Tellimistingimused on kõigile ühesugused ning Eesti Post peab seda ka järgima ning kinni pidama. Kas Eesti Posti tegevus vastab headele kommetele nagu on mainitud tellimustingimustes?
Kuna Minu Mark on kliendi poolt isekujundatav, siis peaksid kõik kliendi olema ka võrdsed. Pole vahet, kas ta tellib 150000 tk, 50000 tk või 20 tk Minu Marki. Ning pole vahet ka, mis nominaali klient kasutab. See (võrdsus, võrdne kohtlemine) aga tähendab seda, kas kõigi tellijate Minu Margid on katalogiseeritud (kaasa arvatud eri nominaalid) kui põhiväljaanded või tuleb Eesti Post väljaanded Minu Margist kataloogist välja arvata. Ei saa olla ühest väljaandest kaks väljaannet – põhiväljaanne ja teised (Minu Mark). Et üks on Eesti Post põhiväljaanne, on see siis nn Saaremaa või Hiiumaa-Kassari põhjal. Ja siis ülejäänud kliendid. Kusjuures on Eesti Post nn põhiväljaanne katalogiseeritud ja on eraldi numbri all. Aga Minu Margil on oma numeratsioon – Eesti Posti nn põhiväljaanded on ilma Minu Margi numeratsioonita. Miks?
Tegelikult Eesti Post ei saagi nn ametlikku väljaannet teha kuna definitsioon ja tellimistingimuste kontseptsioon seda üldse ei võimaldagi. Isegi, kui Eesti Post seda teenust kasutab, ei ole see nn ametlik väljaanne vaid on ühtedest paljudest Minu Markidest.
Lahterdamine: filateelia.ee lehel peaks asetama kõik Minu Mark lahtrisse, mitte aga lahtrisse Eesti postmargid. Nii ka kataloogis ja Eesti Post/Omniva kodulehel.
Oma olemuselt jäävad siis kõik nn Paro kaartide (võimalik, et see ei ole kõige parem kõrvutamine) lahtrisse ehk siis Eesti Post poolt välja antud privaatväljaanded erinevate nominaalidega, millised tuleb kindlasti välja tuua ja ära märkida, katalogiseerida. Need siiski ei oleks põhiväljaanded ning kaob nendel kogujatel see mure, et neil ei ole 1,10 ületrükiga väljaannet. Kes aga tahab Minu Marki koguda, see saab küll põnevust juurde.
Kui aga need mainitud Eesti Post poolt välja antud jäävad põhiväljaanneteks, siis nagu juba eelpool välja tõin, tuleb kõik teised (teiste klientide) väljaanded ja erinevad nominaalid samuti põhiväljaanneteks lugeda.
Tellijast, pildist, trükiviisist ja nominaalist olenemata on kõik põhiväljaanded või otse vastupidi – nimetame asju õigete nimedega, ongi turundusväljaanne Minu Mark. Ehk siis Eesti Posti kujundatud Minu Margid on üks paljudest – neid ei pea panema ka aastakomplektidesse.
Kui Eesti Post oleks tahtnud seda üldse välja anda nn põhiväljaandena, siis oleks pidanud väli tühjaks jääma, Hiiumaa-Kassari aluse puhul pole aga sellist võimalustki. Kui aga on juba koos pildiga või nominaal+pilt, on tegemist Minu Margiga.
Jutt sai pikk. Mõtlemisainet on meil kõigil, eriti peaks mõtlema ja analüüsima Eesti Post/Omniva ise (pöördusin enda kirjaga Eesti Post/Omniva poole otse). On see UPU reeglitega vastavuses? Mida võiks arvata asjast UPU? Loodan, et arutelu peamiseks vastuargumendiks ei saa lause „Eesti Post/Omniva võib teha, mida tahab“. Pigem, kuidas edasi!?
Olin üks osalejatest Hiiumaal (viewtopic.php?f=20&t=4586) kui arutati Minu Margi olemust. See on väljaanne, milles on mitmeid vastuolusid. Minu üks küsimustest oli: kas Eesti Post ei peaks kõikidest pakutavatest nominaalidest ka ise väljaande tegema (näide Saaremaa aluse puhul 0,45; 0,55; 1,00; 1,10; 1,20 ja 1,30) – leiti, et see tõstaks väljaannete arvu ja pole otstarbekas. Samas jääb/jäi õhku küsimus, miks üks nominaal on katalogiseeritud (seda just Saaremaa ja Hiiumaa-Kassari aluste puhul), kuid teised ei ole. Ja veel. Miks ei saa Minu Marki tellida tähtkirja tariifi-nominaaliga? Miks Eesti Post ei teinud ühtegi nn põhiväljaannet ületrükkidest? Miks ei ole Minu Mark ületrükkidel väljaandmisnumbrit? Neid ületrükke justkui nagu poleks olemas. Eesti Post on teinud ka teisi Minu Marke erinevate nominaalidega, miks nende nominaale pole katalogiseeritud? Kas Eesti Post peaks ise seda teenust kasutama, kas üllitada ise Minu Mark või jätta see turutooteks?
Peamine uudis filatelistidele oli see, et Minu Marki on menetlema hakatud kahe trükiga. Eesti Posti poolt väljaantud nn ametlik mark trükiti ofset trükis, ülejäänud laserprinttrükis. See, et trükitakse Minu Marke kahes erinevas trükis, oli minu jaoks üllatus. Tol korral ei osanudki midagi kosta. Kuid olen edasi mõtelnud. Kas see on otstarbekas? Kui nüüd mina, eraisikuna, soovin ka 50000 Minu Marki tellida, kas seda tehtaks ofsetis trükikojas või laserprinteri abil? Kes otsustab millist trükki kasutada viimase näite puhul? Kes otsustas, et ofseti asemel trükime osad laserprinteri vahendusel? Selliseid mõttekäike olen hiljem mõlgutanud. Vastama peaks neile ilmselt Eesti Post/Omniva.
Mina ise pole läbi aegade olnud Minu Margi fänn, kuid sellega kaasnevaid eri nominaale olen albumisse pannud küll. Olen pidanud nominaale oluliseks.
Hiljuti soovisin tellida esimest korda Minu Marki, seetõttu lugesin Minu Margi tingimusi ja sattusin jahmatava paneva avastuse otsa.
Alustame definitsioonist, tingimustest jne: Omniva (Eesti Post) kodulehel on välja toodud Minu Mark tellimustingimused:
2. Mõisted
Minu Mark – ASi Eesti Post poolt emiteeritud kupongiga postmark, mis on kliendi poolt individuaalselt kujundatav.
Klient – Minu Margi tellija.
Margi personaliseerimine – Kliendi poolt soovitud pildi Minu Margile lisamine.
Tellimiskeskkond – ASi Eesti Post veebipõhine tellimiskeskkond, milles on võimalik vormistada Minu Margi tellimust.
Poogen – A4 formaadis leht, millel on 20 personaliseeritud Minu Marki.
Värviseadistus – mis tahes kujul ja vormis Minu Margi värvikombinatsioon.
Reprodutseerimine – ühe või mitme ajutise või alalise koopia otsene või kaudne tegemine Minu Margist või selle osast mis tahes vormis või mis tahes viisil.
3. Tingimuste objekt ja sisu
3.1. Minu Mark on individuaalselt kujundatav kupongiga postmark. See koosneb võltsimiskindlast post¬margist ning trükiga kaetavast tühjast väljast. Trükiga kaetavale tühjale väljale kantakse kliendilt saadud digitaalselt edastatud pilt (edaspidi: Pilt).
4. Minu Margi tellimine ja tellimuse täitmine
4.7. Post kontrollib pärast tellimuse vastuvõtmist selle vastavust käesolevatele Tingimustele, sh kvaliteedile ning headele kommetele.
Filateelia.ee lehel on Elmo sisestanud Minu Margi alla järgneva teksti (tekst on võetud EP kodulehelt https://pood.post.ee/postmargid?id=1595 ... c_tpl=1019):
Minu Mark on isekujundatav postmark, mida igaühel on võimalus tellida veebiaadressil: pood.post.ee/minumark. 50 000 postmargi kujunduses on kasutatud suuruselt teise Eesti saare Hiiumaa motiivi, ülejäänud osa tiraažist personaliseeritakse vastavalt tellimustele. Niipalju kui on ideid, niipalju on ka Minu Margi kujundamise võimalusi. Eraklient saab oma põneva fotoga jagada rõõmu lapse sünnist, pulmadest, sünnipäevadest, jõuludest, reisielamustest jne. Ärikliendile on see hea võimalus tõsta kaubamärgi tuntust ning on stiilne lisand kirjadele, kutsetele või kingitustele.
Kõik Minu Margi väljaannete sissejuhatav tekst algab nii: Minu Mark on isekujundatav postmark, mida....., 50000 postmargi kujunduses on kasutatud Hiiumaa-Kassari motiivi.....
Arutleme mõistet: nagu lugesite, on Minu Mark AS Eesti Post poolt emiteeritud kupongiga postmark, mis on kliendi poolt individuaalselt kujundatav. Igaühel on seda üldjuhul võimalus tellida veebiaadressilt.
Tahan nüüd ütelda, et need Saaremaa ja Hiiumaa-Kassari (ka varasemad Minu Margid) on klient Eesti Posti poolt tellitud Minu Margid ning need ei kuulu (ei tohiks kuuluda!) põhiväljaannete nimistusse. Lihtsalt Saaremaa ja Hiiumaa-Kassari (Tallinn, ülikool, Narva) pildiga margi tellijaks on Eesti Post, mille on ta individuaalselt kujundanud. Eesti Post on ju ka teisi Minu Marke tellinud (ka teiste nominaalidega) ja need ei ole kataloogis sees ega oma eraldi numeratsiooni. Mis sellest, et nominaali ja pilditrükk on teise menetlusega peale kantud. Kui üks osa on Eesti Post nn põhiväljaanne, siis miks ei ole teised Eesti Post poolt tellitud Minu Margid põhiasjad ja kataloogis/kodulehel välja toodud?
Eesti Post on küll enda kujundatud Minu Marki turustanud ja teinud selle kättesaadavaks, kuid see jääb siiski Minu Margiks, mitte ei saa põhiväljaandeks. Eraisikud üldjuhul enda poolt tellitud Minu Marki ei müü ja kui müüvadki, siis pole neil sellist müügivõrgustikku nagu seda on Eesti Postil. Kas on võimalik nt minu enda poolt kujundatud Minu Marki turustada läbi Eesti Posti müügivõrgu? Eesti Post ise lahterdub ärikliendi mõiste alla ja enda poolt kujundatud Minu Margiga tõstab Eesti Post kaubamärgi tuntust ja propageerib Minu Margi olemust – see on OK.
Tekib küsimus, kas Eesti Posti tellimust tuleb eelistada (tädi Maali tellimus on vähemolulisem)? Kuid, miks on EP tellimus kataloogis kui põhiväljaanne, kuid tädi Maali oma ei ole? Võrdne kohtlemine kõigiga – nii peaks olema? Tellimistingimused on kõigile ühesugused ning Eesti Post peab seda ka järgima ning kinni pidama. Kas Eesti Posti tegevus vastab headele kommetele nagu on mainitud tellimustingimustes?
Kuna Minu Mark on kliendi poolt isekujundatav, siis peaksid kõik kliendi olema ka võrdsed. Pole vahet, kas ta tellib 150000 tk, 50000 tk või 20 tk Minu Marki. Ning pole vahet ka, mis nominaali klient kasutab. See (võrdsus, võrdne kohtlemine) aga tähendab seda, kas kõigi tellijate Minu Margid on katalogiseeritud (kaasa arvatud eri nominaalid) kui põhiväljaanded või tuleb Eesti Post väljaanded Minu Margist kataloogist välja arvata. Ei saa olla ühest väljaandest kaks väljaannet – põhiväljaanne ja teised (Minu Mark). Et üks on Eesti Post põhiväljaanne, on see siis nn Saaremaa või Hiiumaa-Kassari põhjal. Ja siis ülejäänud kliendid. Kusjuures on Eesti Post nn põhiväljaanne katalogiseeritud ja on eraldi numbri all. Aga Minu Margil on oma numeratsioon – Eesti Posti nn põhiväljaanded on ilma Minu Margi numeratsioonita. Miks?
Tegelikult Eesti Post ei saagi nn ametlikku väljaannet teha kuna definitsioon ja tellimistingimuste kontseptsioon seda üldse ei võimaldagi. Isegi, kui Eesti Post seda teenust kasutab, ei ole see nn ametlik väljaanne vaid on ühtedest paljudest Minu Markidest.
Lahterdamine: filateelia.ee lehel peaks asetama kõik Minu Mark lahtrisse, mitte aga lahtrisse Eesti postmargid. Nii ka kataloogis ja Eesti Post/Omniva kodulehel.
Oma olemuselt jäävad siis kõik nn Paro kaartide (võimalik, et see ei ole kõige parem kõrvutamine) lahtrisse ehk siis Eesti Post poolt välja antud privaatväljaanded erinevate nominaalidega, millised tuleb kindlasti välja tuua ja ära märkida, katalogiseerida. Need siiski ei oleks põhiväljaanded ning kaob nendel kogujatel see mure, et neil ei ole 1,10 ületrükiga väljaannet. Kes aga tahab Minu Marki koguda, see saab küll põnevust juurde.
Kui aga need mainitud Eesti Post poolt välja antud jäävad põhiväljaanneteks, siis nagu juba eelpool välja tõin, tuleb kõik teised (teiste klientide) väljaanded ja erinevad nominaalid samuti põhiväljaanneteks lugeda.
Tellijast, pildist, trükiviisist ja nominaalist olenemata on kõik põhiväljaanded või otse vastupidi – nimetame asju õigete nimedega, ongi turundusväljaanne Minu Mark. Ehk siis Eesti Posti kujundatud Minu Margid on üks paljudest – neid ei pea panema ka aastakomplektidesse.
Kui Eesti Post oleks tahtnud seda üldse välja anda nn põhiväljaandena, siis oleks pidanud väli tühjaks jääma, Hiiumaa-Kassari aluse puhul pole aga sellist võimalustki. Kui aga on juba koos pildiga või nominaal+pilt, on tegemist Minu Margiga.
Jutt sai pikk. Mõtlemisainet on meil kõigil, eriti peaks mõtlema ja analüüsima Eesti Post/Omniva ise (pöördusin enda kirjaga Eesti Post/Omniva poole otse). On see UPU reeglitega vastavuses? Mida võiks arvata asjast UPU? Loodan, et arutelu peamiseks vastuargumendiks ei saa lause „Eesti Post/Omniva võib teha, mida tahab“. Pigem, kuidas edasi!?