Eesti Post kodulehelt leiame sellise informatsiooni:
http://pood.post.ee/postmargid?id=1595& ... c_tpl=1019
Minu Mark / 506-29.03.12; nominaal 0.45 EUR; trükiarv 600000.
Allpool selgitav tekst: 520000 postmargi kujunduses on kasutatud Eesti kõige suurema saare Saaremaa motiivi, ülejäänud osa tiraažist personaliseeritakse vastavalt tellimustele.
Pole eriti midagi analüüsida selles tekstis – trükiarv on Minu Mark / 506-29.03.12 520000, mitte 600000. Ülejäänud 80000 on lihtsalt kupongid (vaata aluspoogna pilti eelnevas postituses), mitte postmargid.
Postmargiks muutuvad need kupongid siis, kui neile peale trükitakse sõna „EESTI“ ja nimiväärtus ehk nominaal. Antud margi puhul peab see olema 0.45 EUR nagu me margi kohta ilmunut teabest loeme.
Kui nüüd oleks nendele 80000 kupongile määratud nimiväärtus (nominaal) samuti 0.45 EUR-i, siis saaks selle koguarvuga, 600000, nõustuda. Kuid teadupärast (empiirilise materjali põhjal) on Eesti Post nendele kupongidele peale trükkinud nimiväärtusele 0.45 EUR ka nimiväärtused 0.55, 1.00, 1.10, 1.20 ja 1.30. Viimati märgitud nimiväärtusi Eesti Post kodulehelt ei leia. Justkui neid ei olekski trükitud ega ole olemas. Samuti pole märgitud nende nimiväärtuste trükiarvu. Miks nende nimiväärtuste trükiarvu pole Eesti Post välja toonud, jääb minule arusaamatuks. Tegelikult jääb arusaamatuks ka see, et üldse on teisi nimiväärtuseid trükitud peale 0.45 EUR, mis on Minu Mark / 506-29.03.12 tutvustavas tekstis: nominaal 0.45 EUR. See välistaks, et nimetatud margil saaks olla teisi nimiväärtuseid peale 0.45 EUR-i.
Edasine tekst postmargi Minu Mark / 506-29.03.12 kohta: Niipalju kui on ideid, niipalju on ka Minu Margi kujundamise võimalusi. Eraklient saab oma põneva fotoga jagada rõõmu lapse sünnist, pulmadest, sünnipäevadest, jõuludest, reisielamustest jne. Ärikliendile on see hea võimalus tõsta kaubamärgi tuntust ning on stiilne lisand kirjadele, kutsetele või kingitustele.
Sellest tekstist tooksin esile kaks märksõna: kujundamine ja foto. Arvestades eelnevat teksti ja neid märksõnu: kliendid saavad kujundada enda poolt esitatud fotoga postmarki nominaaliga 0.45 EUR. Endale meelepärase pildi lisamine/saamine koos postmargiga on igati tervitatav. Postmargi enda mõistes on pilt sekundaarne. Sisuliselt pole vahet, mis pilti (motiivi, teemat) on postmargi kujundamisel kasutatud. Pilt ise ei tee kupongist postmarki – postimaksevahendit. Postmargiks saame nimetada kupongi siis, kui sellele trükitakse sõna „EESTI“ ja nimiväärtus, mis kirjade järgi saab olla vaid 0.45 EUR. Kui nüüd ülejäänud mainitud 80000 kupongi oleks trükitud eri piltidega, kuid nimiväärtusega 0.45 EUR-i, siis saaksime nimetada kogu trükiarvu 600000 tükki. Kuid nii see kindlasti ei ole, sest Eesti Post on mingi osa 80000 kupongist trükkinud nimiväärtustega 0.55, 1.00, 1.10, 1.20 ja 1.30. Kas nendel nimiväärtustel on sama käibele laskmise number? On neil nimiväärtustel 0.55, 1.00, 1.10, 1.20 ja 1.30 üldse käibele laskmise number? Ilmselt on mõlema küsimuse vastused eitavad.
Mind (ja paljusid teisi) huvitab, kuidas jagunes 80000 kupongi nimiväärtuste 0.45, 0.55, 1.00, 1.10, 1.20 ja 1.30 vahel, mis on valmistatud-trükitud laserprinteri vahendusel. Ning siis saame teada ka nende kõikide nimiväärtuste trükiarvu eraldiseisvana. Kuid käibele laskmise number? On see määratud? Saab seda teha tagantjärele?
Lähtudes ja tuginedes Majandus- ja kommunikatsiooniministri kehtivale määrusele „Postmarkide käibele laskmise ja kehtetuks tunnistamise korrale“ (jõustunud 01.07.2006 ja on hetkel kehtiv), § 4. Postmarkide käibele laskmine lg 1 näeb ette:
Universaalse postiteenuse osutaja korraldab vastavalt komisjoni poolt kinnitatud postmarkide (1)temaatilisele plaanile postmarkide käibele laskmise, sealhulgas kinnitab postmarkide (2)trükiarvu, (3)käibele laskmise tähtpäeva, (4)käibele laskmise numbri, (5)nimiväärtuse ja (6)vajadusel lisaväärtuse ning (7)korraldab postmarkide trükkimise.
Analüüsime seda paragrahvi:
Minu Mark on 2012 aasta temaatilises plaanis sees ehk siis nõue nr 1 on täidetud.
nõue nr 2 – trükiarv – 600000 kupongi, postmark Saaremaa motiiv 520000, vaba jääk 80000 kupongi;
nõue nr 3 – käibele laskmise tähtpäev – 29.03.2012;
nõue nr 4 – käibele laskmise number – numbriks on 506
nõue nr 5 – nimiväärtus – nimiväärtuseks ehk nominaaliks on määratud AINULT 0.45 EUR;
nõue nr 6 – vajadusel lisaväärtus – antud väljaandel lisaväärtust määratud ei ole, seega on see nõue täidetud;
nõue nr 7 – korraldab postmarkide trükkimise – seda Eesti Post on teinud.
Seaduse järgi tulenevalt tohib postmargil Minu Mark numbriga 506 tähtpäevaga 29.03.12, millele on määratud nimiväärtus ehk nominaal 0.45 EUR olla vaid üks nimiväärtus / nominaal – selleks on nimiväärtus 0.45 EUR. Kuid teada on, et Eesti Post on trükkinud Minu Mark 2012 alusele ka 0.55, 1.00, 1.10, 1.20 ja 1.30 - seadus ei anna võimalust nii toimetada. Kui aga määrata erinevaid nimiväärtusi, siis peab olema neile määratud ka trükiarv, käibele laskmise tähtpäev ja käibele laskmise number. Minu Mark 2012 nimiväärtustel 0.55, 1.00, 1.10, 1.20 ja 1.30 puuduvad teadaolevalt tiraaž-trükiarv, käibele laskmise numbrid. Ka käibele laskmise tähtpäev on küsitav, sest vaid nimiväärtusel 0.45 EUR on see tähtpäev olemas. Nimiväärtused 0.55, 1.20 ja 1.30 lasti käibele kindlasti hiljem kui 29.03.2012. Need nimiväärtused tulid kasutusele tariifide muudatusega 01.09.2014.
Tekib küsimus: „Miks ei ole samasugust kontseptsiooni kasutatud teiste väljaannete juures?“ Nt postipasuna sari, kus isegi nimiväärtusel 1 sent on oma eraldi käibele laskmise number.