Nr. 15 - Valga-Mõniste-Gulbene-Plavinas k/r juurdeveoraudtee

1999. aastal alustas Eesti Post korraliste tervikasjade väljaandmist.
Vasta
elmo
Administraator
Postitusi: 3548
Liitunud: 08.08.2004 13:44

Nr. 15 - Valga-Mõniste-Gulbene-Plavinas k/r juurdeveoraudtee

Postitus Postitas elmo » 17.10.2006 17:14

Pilt

Ilmumiskuupäev: 15.08.2003
Kujundaja: Lembit Lõhmus
http://www.hot.ee/lime/
Kasutatud on fotosid Mehis Helme kogust
Trükikoda: Vaba Maa
http://www.vabamaa.ee/
Trükiarv: 6000
Müügihind koos esimese päeva eritempliga 13 kr

1898. aastal asutati saksa kapitali toel Liivimaa Juurdeveoraudtee Selts, mis kavandas kitsarööpmelise juurdeveoraudtee ehitust Valgast läbi Gulbene Pļaviņasse. Raudtee laiuseks oli 750 mm. Raudtee pidi algama Valga linna edela osast Pärnu - Valga raudteelt (I Juurdeveoraudteede Selts Venemaal), kuhu rajati Walk II jaam. Edasi kulges raudteetrass läbi Koikküla, Laanemetsa, Taheva, Hargla, Saru ja Mõniste Apesse ja sealt läbi Aluksne, Gulbene, Madona Pļaviņasse , kokku 212 versta.
Ehitustöid alustati aastal 1900. 13. oktoobril 1902 avati ajutine liiklus raudteel. Raudtee ametlik avamine toimus 15. augustil 1903. Raudteel olid kasutusel vedurid seeriast "A", mis olid ehitatud Venemaal Kolomna tehases aastail 1900-1901 (tüüp 65).
Aastal 1916 ehitati Vene armee poolt sõjalistel eesmärkidel Gulbene-Pļaviņase raudtee laiarööpmeliseks ja see eksisteerib nii tänaseni.
Ajavahemikus 1919-1921 oli Valga - Gulbene raudtee Eesti armee ja Eesti Raudtee valduses, edasi aga jäi 32 km raudteed Eesti Vabariigile (riigipiir-Koikküla-Mõniste-riigipiir), ülejäänud aga Läti Raudtee valdusesse. Ühenduse taastamiseks Eesti poolelt Valga ja Mõniste vahel rajati Valgast läbi Kaagjärve Koikkülani uus raudtee ja eesti rongid ei pidanud läbi Läti Valka enam sõitma.
1944 sügisel lõhkusid kogu raudtee taanduvad saksa väed. 1945-46 aasta kulusid raudtee taastamiseks Eesti poole peal. Seejärel liiklus taastati kuni Mõnisteni ja Läti poolel toimus liiklus Gulbenest Apeni. Mõniste Ape vaheline lõik taastati alles 1958. Taastamata jäi aga üldse Koikküla-Zuldini-Valka algupärane raudteelõik ja kõik rongid Gulbenest saabusid Eesti Valga jaama.
1970. aastal suletakse Valga-Mõniste-Ape lõik üldises kitsarööpmeliste raudteede sulgemise kampaanias. 1973. a. suletakse Ape ja Aluksne vaheline lõik ning sellest ajast peale tegutseb siiani Aluksne ja Gulbene vaheline raudteelõik, mis omab nüüd museaalset väärtust ja on kaitse all. Sellel raudteel sõidab ka kaks vedurit Eestist, mis peale meie kitsarööpmelise sulgemist töötasid pikka aega Riia lasteraudteel ja on nüüdseks Gulbenes.

Valga-Mõniste-Gulbene-Plavinas kitsarööpmeline juurdeveoraudtee
http://www.post.ee/?id=2189&prod_id=272

Valga-Mõniste-Gulbene-Plavinas narrow-gauge supply railway
http://www.post.ee/?id=2436&prod_id=272

=============================
Tervikasja margikujutisel on kaks pilti:

1. Taheva raudteejaama pumbamaja 1950
Sama pilti võib originaalsuuruses näha Heiki Muda veebilehel Eesti kitsarööpmelistest raudteedest
http://www.hansaco.ee/raudtee/
Taheva jaam
http://www.hansaco.ee/raudtee/?main=1&s ... 02&tlink=0

2. Vedur seeria "A", Kolomna 1900

Tervikasja tagaküljel on pruunitooniline foto lähenevast rongist pildiallkirjaga: "Kitsarööpmeline juurdeveoraudtee Valga-Mõniste-Gulbene-Plavinas"

Viiteid lisainfole:

Eesti Muuseumraudtee Lavassaare Muuseum
http://www.museumrailway.ee/

Heiki Muda veebileht Eesti kitsarööpmelistest raudteedest
http://www.hansaco.ee/raudtee/

Aluksne-Gulbene kitsarööpmelise raudtee
http://www.banitis.lv/

Venemaa ja kogu endise N. Liidu kitsarööpmelistest raudteedest
http://narrow.parovoz.com/

Xerxes
Postitusi: 80
Liitunud: 25.10.2010 00:25

Re: Nr. 15 - Valga-Mõniste-Gulbene-Plavinas k/r juurdeveoraudtee

Postitus Postitas Xerxes » 14.06.2017 17:00

Võrumaal ilmuv väljaanne WE ehk Wastse-Roosa Elu nr 6 (52), juuni 2017 avaldas selle tervikasja kohta alloleva artikli, millele lisatud tervikasja foto. Artikli kokkuvõte: tervikasjal on ebatäpsusi.

Postkaart kitsarööpmelise raudteega

Eesti Post on 15. augustil 2003 välja andnud postkaardi koos pealetrükitud margiga (sellist kutsutakse tervikasjaks), mis on
pühendatud kitsarööpmelisele raudteele. Valga-Gulbene-Plaviņa raudtee avati 1903. aastal ja margiga postkaart anti välja sündmuse
sajanda tähtpäeva tähistamiseks.
Postkaardi teisele poolele on trükitud foto kitsarööpmelisest rongist raudteel sõitmas. Pildil oleval poolel on näha vedurit 1900.
aastast (margil), Taheva raudteejaama pumbamaja Laanemetsas 1950. aastast, joonist raudteest ja kaarti. Teravam silm märkab
kaardil kohe ebatäpsusi. Nimelt on kaardile märgitud ka Vastse-Roosa jaam. Teatavasti pole siin aga kunagi jaama olnud ja ka
raudtee ise läks natuke teist kaudu kui praegune tee – nimelt Sarust otse Appe. Saru jaam oli Saru Lauatehase juures, Mõniste jaam
Mehkal (küla kutsutud ka Jaamaks) ja järgmine peatus oligi juba Ape. Kui vastseroosakad tahtsid rongiga kuhugi sõita, pidid nad ikka
Appe minema. Raudtee suleti 1970. aastate alguses, aga nii mõnedki mäletavad veel sellel sõitu. Praegu on alles raudteelõik
Alūksnest Gulbenesse ja see on Läti üks põnevamaid turismiatraktsioone.

WE

Vasta

Mine