1. leht 1-st

Baltikumi iidsed laevad -- 128-03-1997

Postitatud: 03.10.2010 21:02
Postitas elmo
Pilt

Nominaal: 3.30
Ilmumiskuupäev: 10.05.1997
Trükk: ofset
Kujundaja: Roman Matkiewicz
Perforatsioon: 13 3/4 : 14
Poogen: 10 x 5
Trükiarv: 812 300 - 30 000 = 782 300
Trükikoda: AS Vaba Maa
http://www.vabamaa.ee/

30 000 marki kanti 07.05.2010 maha.

Maasilinna laev/ 128-03-1997
http://pood.post.ee/postmargid?id=1595& ... c_tpl=1019
The Maasilinn ship (16th century)/ 128-03-1997
http://pood.post.ee/1946?id=1946&prod_id=307

Maasilinna laev on Eestis leitud vanimaid laevavrakke, mis leiti 1985 aastal Maasilinna ordulossi (Sonebürg) välisreidi vetest Väikesest väinast. Tänaseks on selle ligikaudu 10 m pikkuse ja 5,5 m laiuse vrakiosa konserveerimine lõpetatud.
Ta on Eestis ainuke keskajast pärinev laevaehituskunsti näide. Laev ehitati oletatavasti 1550 aasta paiku kohalike laevameistrite poolt Saaremaal ja selle ainulaadne ehitusviis pakub huvi nii Läänemereäärse kui ka üldise laevaehituse seisukohalt. Sellel laeval on kolm eripära, mis eristavad teda tavapärastest selleaegsetest maailma laevaehitustest.
Esiteks on Maasilinna laeval kahekordne välisplangutus. Õhukusele klinkerplangutusele on peale löödud kaks korda paksem kraveel.
Teiseks eripärasuseks on vööritäävi ja kiilu ühendus kahe tapi abil, kusjuures on oskuslikult ärakasutatud kiilupuu looduslik kõver haru suure juure näol.
Kolmandaks on sel laeval aga täiesti omapärane kiilu ehitus, millele analoogiat pole leida terves maailmas. Maasilinna laeva kiil on kinnitatud kaarte külge eri plankudega nii, et tema ja põhjakaarte vahele jääb terve laeva pikkuses ca 20 cm sügavune pilsikaev.

The Maasilinn ship is one the oldest wrecks ever found in Estonian waters. The surviving part of the wreck measuring about 10 m by 5.5 m was discovered by marine archaeologists in Väike väin Strait in the roads of the former Maasilinn (Soneburg) Order Castle in 1985. The Maasilinn ship was built about 1550 and is the only known example of a locally built ship from the Middle Ages. It has three distinct pecularities to set it apart from any other ships of the period: double outer planking, a double mortise and tenon connection of the stem and the keel, and an original keel construction. The conserved wreck is kept at the Orissaare yacht club, and can be seen by arrangement with the Estonian Maritime Museum.

Esimese päeva eriümbrik (FDC)
http://pood.post.ee/postmargid?id=3549&prod_id=322
Pilt
FDC - Price: 6.00
http://pood.post.ee/1946?id=3553&prod_id=322

Pilt

Nominaal: 4.50 + 4.50 + 4.50
Kujundaja: E. Viliama
Perforatsioon: 14 :14 1/4
Poogen: 110 x 70 mm
Trükiarv: 100 000
Trükikoda: The House of Questa, Inglismaa

EESTI -
Maasilinna laev (16. sajand)
Maasilinna laev on üks vanemaid Eesti vetest leitud laevavrakke. Selle 10 m pikkune ja 5,5 m laiune säilinud osa leiti 1985. aastal Maasilinna (Sonebürgi) ordulossi välisreidi vetest Väikesest väinast.
Arvatavalt 1550. aasta paiku ehitatud Maasilinna laev on ainus keskajast säilinud Eesti kohaliku laevaehituskunsti näide. Teistest sama perioodi laevadest eristab Maasilinna laeva kolm iseärasust: kahekordne välisplangutus, vööritäävi ja kiilu ühendus kahe tapi abil ning täiesti omapärane kiilu ehitus.
Säilinud laevaosa on konserveeritud ning seda hoitakse Orissaare jahtklubi territooriumil. Näha on Maasilinna laeva võimalik kokküleppel Eesti Meremuuseumiga.
Kunstnik R. Matkiewicz.

LÄTI -
Lahingulaev "Das Wappen der Herzogin von Kurland" (17. sajand)
Herzog Jakobi valitsemisajal (1642-82) saavutas endises Kuramaa hertsogiriigis õitsengu laevaehitus. Laevu ehitasid Ventspilsis ja Kuldigas hertsog Jakobi poolt kutsutud saksa ja hollandi meistrid, hiljem kohalikud laevaehitajad. Hertsog Jakobi valitsemisajal ehitati Kuramaal igasugust tüüpi ja igasuguse suurusego laevu mitte ainult kohalikeks vajadusteks vaid ka lnglismaa, Prantsusmaa, Hispaania ja teiste riikide tellimusel.
Suurim sõjalaev, liinilaev "Das Wappen der Herzogin von Kurland", ehitati hertsogiriigi oma tarbeks inglise liinilaeva "Sovereign of the Seas" eeskujul. See oli 72 suurtukiga relvastatud nelja tekiga kolmemastiline täispurjekas, mida teenindas 400 madrust ja 100 sõdurit.
Kunstnik E. Viliama.

LEEDU -
Kaluripaat kurenas (16.-17. sajand)
Kurenas on lamedapõhjaline paat, mis tavaliselt ehitati tammeplankudest ja sobis hästi purjetamiseks madala veega Kura lahes ning Läänemere rannavetes. Kurenas on umbes 10 m pikk ning seda kasutati kalapüügil, väikeveosteks ja muudel otstarvetel.
Arvatakse, et kurenas-tüüpi laevad kujunesid välja 16.-17. saiandil Põhja-Euroopas, eriti Hollandi eeskuju järgi. Mõned kurenas-tüüpi alused on säilinud tänaseni.
Kunstnik Š. Leonavicius.

Baltikumi iidsed laevad. Balti riikide ühisväljaanne/ 128-03-1997
http://pood.post.ee/postmargid?id=1595& ... c_tpl=1019
Historical ships. Joint Baltic issue/ 128-03-1997
http://pood.post.ee/1946?id=1946&prod_id=305

Esimese päeva eriümbrik (FDC)
http://pood.post.ee/postmargid?id=3549&prod_id=323
Pilt
FDC - Price: 20.00
http://pood.post.ee/1946?id=3553&prod_id=323

Viiteid lisainfoks

Orissaare vald
http://www.orissaare.ee/
Maasilinna laev
http://www.orissaare.ee/index.php?page=90&

Re: Baltikumi iidsed laevad -- 128-03-1997

Postitatud: 08.10.2010 20:48
Postitas elmo
Maasilinna laevavrakk läheb Tallinna noorenduskuurile (lisatud video!) (Ivika Laanet) -- Saarte Hääl 30.09.2010
http://www.saartehaal.ee/index.php?cont ... 1556&sec=1

FOTOD: Vaata, kuidas toodi Tallinna muistse laeva vrakk -- http://www.DELFI.ee 07.10.2010 22:31
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=33712523

Viiesaja-aastane laev sõitis veokiga Tallinna (Risto Berendson) -- Tallinna Postimees 08.10.2010 11:42
http://www.tallinnapostimees.ee/?id=323881

Re: Baltikumi iidsed laevad -- 128-03-1997

Postitatud: 15.09.2013 14:05
Postitas elmo
Müügipoogna pilt
Pilt

Re: Baltikumi iidsed laevad -- 128-03-1997

Postitatud: 25.11.2015 21:58
Postitas elmo
Maasi laeva „kollane“ – kas Vasa needus või redoksreaktsioonid? (Jüri Peets) -- Renovatum Anno 2015
http://www.renovatum.ee/artikkel/maasi- ... aktsioonid